De foutieve beweringen door BBB lijst Palmen in de consumentenwijzer week16/2018 over de SP.

16 april 2018

Wat BBB lijst Palmen in de Consumentenwijzer beweert slaat nergens op.

Eerst de feiten:

1. Palmen beweert dat de SP Heerlen het ziekenhuis van Brunssum heeft afgepakt.

Gemeenten hebben geen zeggenschap over ziekenhuizen, ook Heerlen niet. Daarvoor moet je helaas bij de zorgverzekering zijn. De zorgverzekering heeft immers ook de fusie afgedwongen met het zo goed als failliete Orbis in Geleen en het toenmalige Atrium. Daar was niemand in Heerlen of Parkstad blij mee, maar daar had niemand iets over te zeggen. Die fusie was in het nadeel van Heerlen, Kerkrade en Brunssum en de gevolgen daarvan en, inclusief de financiële tekorten, zijn nog steeds voelbaar.

Er is indertijd overleg geweest tussen Heerlen, Kerkrade en Brunssum omdat het landelijk beleid veranderde. De regering bepaalde plotseling dat ziekenhuizen geen geld voor gebouwen meer kregen van het rijk maar daarvoor maar naar de banken moesten gaan. Op dat moment zat het Atrium met verouderde gebouwen in alle drie de gemeenten en operatiekamers in Heerlen die totaal niet meer voldeden. Bovendien kreeg het ziekenhuis via de banken niet voldoende geld bij elkaar. Het ziekenhuis vroeg of het bij de gemeente Heerlen geld kon lenen. De drie gemeenten zijn toen bij elkaar geweest en hebben gezamenlijk 5 miljoen geleend aan het Atrium onder de voorwaarde dat het ziekenhuis in alle drie de gemeenten zorg zou blijven verlenen.

Heerlen koos er dus niet voor om alleen voor zichzelf te kiezen maar om gezamenlijk op te trekken. De SP vindt goede bereikbaarheid van zorg namelijk juist erg belangrijk. Overigens worden mensen uit Heerlen tegenwoordig net zo goed soms ook naar Brunssum verwezen.

2. Palmen beweert dat de SP Heerlen het Romboutscollege van Brunssum afpakt.

Heerlen heeft helemaal niets te maken met het kleiner worden van het Romboutscollege. Wij weten al heel lang dat er in Parkstad te weinig kinderen worden geboren om al onze huidige scholen te bevolken. Dat is al langer aan de hand bij de basisscholen en zet zich voort in het vervolgonderwijs. Het is ontzettend vervelend, beangstigend en pijnlijk voor alle gemeenten in Parkstad.

Ook in Heerlen zijn schoolgebouwen als gevolg daarvan verdwenen en dit proces gaat nog door. De enige manier om dat nog een tijdje te rekken zou zijn om ouders te verplichten hun kinderen alleen nog maar naar de school te laten gaan in hun eigen gemeente. Maar wil BBB lijst Palmen die kant dan op? De SP zou het liefste willen dat ook Kerkrade en Brunssum goed voortgezet onderwijs hebben en houden.

Het feit dat het Sint Janscollege in Hoensbroek binnenkort gerenoveerd wordt heeft niks met het afpakken van een school in Brunssum te maken maar met het feit dat het een totaal verouderd gebouw is. De SP steunt  graag activiteiten voor het behoud van het Rombouts.

Helaas is BBB lijst Palmen niet goed geïnformeerd en we vinden het vervelend dat op deze manier de inwoners van Brunssum niet juist geïnformeerd worden, want als je geen goede analyse maakt van de problemen kun je ook niet tot goede oplossingen komen.

Namens SP Brunssum, fractievoorzitter Katinka Coenen.