SP staat vierkant achters stakers en bonden bij VDL Nedcar!

8 mei 2023

SP staat vierkant achters stakers en bonden bij VDL Nedcar!

Vele honderden medewerkers van VDL Nedcar schreven zich vanmorgen in Holtum in als staker bij de vakbonden. Dat gebeurde op de Markt van dit Limburgse dorpje onder de rook van Born. Bestuurder Ron Peters van FNV Metaal verwachtte maandagochtend de inschrijving van tussen de 1500 en 2000 medewerkers van Nedcar.

Waar gaat het nu precies om? Het contract met BMW voor de productie van Mini's loopt begin volgend jaar af waardoor er massa ontslagen dreigen voor de 3800 medewerkers van VDL Nedcar. Er bestaat weliswaar een sociaal plan, maar dat is alweer enkele jaren oud en de SP deelt de mening van vakbonden en medewerkers dat het onvoldoende is en VDL met geld over de brug moet komen.

De eis is dat VDL €240 miljoen euro vrijmaakt. Vorige week dinsdag mislukten de onderhandelingen hierover en volgde er nog een wilde staking, die op verzoek van de bonden werd beëindigd. Alsof het nog niet genoeg is dat VDL zo onbuigzaam blijft, doen geruchten de ronde dat het bedrijf uitzendkrachten onder druk zou hebben gezet om te komen werken, wat de leiding stellig ontkent.

De vakbonden riepen voor maandag en dinsdag een 24-uurs staking uit na het mislukken van de onderhandelingen met VDL over een nieuw sociaal plan. Vandaag, 8 mei, waren fractievoorzitter Lilian Marijnissen en Tweede Kamerlid Bart van Kent aanwezig om de stakers een hart onder de riem te steken en te laten zien dat de SP vierkant achter hen staat. Hieronder een sfeerimpressie van vanmiddag: