Verslag Algemene Beschouwingen 1 november 2022

13 november 2022

Verslag Algemene Beschouwingen 1 november 2022

Op 1 november 2022 vonden de Algemene Beschouwingen van de gemeente Brunssum plaats , met de huidige ellende en armoede als centraal thema in de betogen van iedere fractie. Iedereen beseft zich dat er nú actie moet worden ondernomen betreffende de mensen die het (bijna) niet meer redden.

Door middel van een aantal mooie initiatieven, ingediend door middel van moties en amendementen maken wij als gemeenteraad en college ons sterk om onze financieel gezonde gemeente gezond te houden en vooral de mensen die het het hardste nodig hebben extra steun te bieden. Uiteraard zijn zaken als veiligheid en werkgelegenheid ook aan bod gekomen, zo zal er onderzocht worden of we in Brunssum iets kunnen doen met Basisbanen, gaat er onderzocht worden of de BOA-capaciteit uitgebreid en gerichter toegepast kan worden en willen we een aantal zaken bereiken om het de (oudere) medemens ook gemakkelijker te maken. Denk hierbij aan de mogelijkheid voor extra geldautomaten in publieke gebouwen en het wederom laten terugkeren van gastheren en – vrouwen in de toegangshal van de Brunssumse vestiging van Zuyderland (MIJNCentrum voor Medische Zorg).

Even een aantal (mede) door de SP ingediende moties en amendementen op een rijtje:

SP Amendement mantelzorgcompliment: overgenomen, er komt een onderzoek naar de huidige stand van zaken betreffende het MZC. VVD/SP Pilot Uitbreiding werktijden BOA's: aangenomen, SP/PAK hondenbelasting, €25 minder hondenbelasting voor 1ste hond : aangenomen, bevriezing afvalstoffenheffing: verworpen, PAK/SP dierenvoedselbank: overgenomen, PAK/SP: voedselpluktuin: overgenomen, SP/BBB geldautomaten in gemeentelijke gebouwen: overgenomen, PvdA/SP/PAK/BBB, ruimhartiger minimabeleid: overgenomen, SP MIJNCentrum, Basisbanen en Zorgbuurthuis: aangehouden, worden in het wijkplan volgend jaar meegenomen, SP: Energietoeslag lagere/middeninkomens: verworpen. SP/PAK: Meer bomen planten: overgenomen.

Kortom, een goede, constructieve vergadering, met de inwoner van Brunssum als centrale factor.

Johan Arts

Fractievoorzitter SP Brunssum