SP stelt vragen over armoede door inflatie in Brunssum

13 september 2022

SP stelt vragen over armoede door inflatie in Brunssum

Vanwege de enorme financiële problemen waarvoor huishoudens zich door de gierende inflatie gesteld zien, heeft de SP fractie tweemaal schriftelijke vragen ingediend bij het college van B&W, zogeheten artikel 43 vragen: het gemeentebestuur is verplicht om hier binnen een termijn van zes weken op te reageren. Hieronder vindt u beide brieven die wij het gemeentebestuur hebben doen toekomen:

Aan het College van Burgemeester en Wethouders
Vragen op grond van art. 43 RvO
Betreft: Stijgende armoede t.g.v. inflatie
Datum: 22-08-2022

De in hoge snelheid stijgende kosten betreffende het dagelijkse leven, zoals energiekosten, brandstofprijzen, de dagelijkse boodschappen zorgen er inmiddels voor dat menig gezin het steeds moeilijker gaat krijgen om het hoofd boven water te houden. Dit betreft zeer zeker de sociale minima maar intussen ook al de huishoudens met de modale inkomens. Onze vragen luiden aldus:
- Heeft het college dan wel de portefeuillehouder zicht op de huishoudens die het op dit moment meer dan gemiddeld zwaar hebben?
- Zo niet, is de portefeuillehouder voornemens een onderzoek in te (laten) stellen naar het aantal huishoudens binnen Brunssum, dat momenteel aan de rand van de financiële afgrond staat? Zo nee, waarom niet?
- Is de portefeuillehouder voornemens om extra geld uit te geven ten behoeve van de huishoudens die in de zeer nabije toekomst op omvallen staan ten gevolge van hun financiële malaise? Zo nee, waarom niet?

Met vriendelijke groet,

Johan Arts
Fractievoorzitter SP Brunssum

Aan het College van Burgemeester en Wethouders
Vragen op grond van art. 43 RvO
Betreft: Inflatie / aanvullende vragen.
Datum: 12– 09 – 2022

Het is algemeen bekend dat het water in financieel opzicht menig gezin, menig huishouden aan de lippen staat. De prijzen stijgen tot ongekende hoogten, menigeen kan al niet meer zijn energierekeningen en andere kosten betalen. DE TIJD DRINGT!!! Ter aanvulling betreffende voorgaande vragen volgt hier nog een aantal:
1. Hoeveel aanvragen betreffende aanvullende bijstand zijn er binnengekomen en
afgehandeld? Worden de afhandeltermijnen nagekomen?
2. Hoe wordt omgegaan met aanvragen van studenten, zeker nu rechter gezegd heeft dat deze niet bij voorbaat afgewezen mogen worden?
3. Hoe wordt gehandeld als de € 1.300 echt onvoldoende is om energierekening te betalen? Wordt er dan aanvullend via bijzondere bijstand verstrekt om het extra bedrag (deels) te betalen? Zo nee, waarom niet?
4. Hoe wordt gehandeld bij lopende schuldsaneringen die niet meer nagekomen kunnen worden, waardoor ook de afloop van de sanering na 36 maanden dreigt te mislukken?
5. Hoe wordt gehandeld bij nieuw op te starten schuldsaneringen, waarbij de hoogte van de energie- en boodschappenrekening een sanering onmogelijk dreigt te maken?
6. Hoe gaat het college om met aanvragen energietoeslag met een kleine
overschrijding van de inkomensgrens? Leidt dat tot een totale afwijzing waardoor mensen de facto onder de 120 % grens uitkomen?
7. Kan het college bevestigen dat ook veel mensen, vaak werkenden, met een inkomen tussen 120 – 130 % minimum, die ook al minder toeslagen krijgen, ook in ernstige financiële problemen gekomen zijn of gaan komen?
8. In hoeverre is het voor deze uitkering verstrekte rijksbudget voldoende om de kosten van de huidige regeling te dragen? Hoeveel geld komt de gemeente tekort of houdt ze over?
9. In hoeverre is de gemeente bereid om óók substantieel eigen middelen
beschikbaar te stellen om bovengenoemde problematiek aan te pakken?

Met vriendelijke groet,

Johan Arts