SP stelt vragen over zwerfjongerenproblematiek

9 januari 2022

SP stelt vragen over zwerfjongerenproblematiek

Naar aanleiding van berichtgeving van onder andere RTL Nieuws over de toegenomen zwerfjongerenproblematiek stelt de SP vragen. Het doel van staatssecretaris Blokhuis destijds in 2018 was nul dakloze jongeren in 2022.  Veertien gemeenten deden mee aan het Actieprogramma Dak- en Thuisloze Jongeren, maar zij hebben de aantallen dakloze jongeren zelfs zien stijgen in plaats van dalen! Al schijnt de dienstverlening van gemeentes een stuk beter te zijn, we zijn er dus nog lang niet. Bovendien, een dak boven je hoofd als jongeren is één ding, maar de broodnodige bestaanszekerheid is iets anders. Daarom stelt de SP deze schriftelijke vragen:

Artikel 43 vragen zwerfjongeren

Naar aanleiding van berichtgeving van o.a. RTL weten we dat het aantal zwerfjongeren in Nederland ondanks eerdere plannen gegroeid is i.p.v. afgenomen.[1]

1. Is in kaart gebracht in hoeverre dit probleem speelt in Brunssum en, zo ja, wat is de omvang van het fenomeen dak- en thuisloze jongeren in Brunssum? Is er ook in Brunssum een toename?
  2. Waaruit bestaat de aanpak in Brunssum hiervan?
  3. We hadden begrepen dat de ambitie bestaat tot de realisatie van een opvang in Brunssum zelf. Klopt dit? Wat is de planning hieromtrent?
  4. Een groot probleem is dat dak- en thuisloze jongeren een uitkering krijgen van slechts €250 omdat er van uit wordt gegaan dat ze steun krijgen van hun ouders. Bij dak- en thuisloze jongeren is dat vaak niet het geval en €250 per maand is dan veel te weinig om van te overleven. Hoe is de aanpak hier in Brunssum?