Motie voor €14 uurloon in gemeente Brunssum niet aangenomen door politiek steekspel!

23 december 2021

In de Raadsvergadering van dinsdag 21 december hebben we de motie 14 euro minimumloon in de gemeente Brunssum voor cruciale beroepen ingebracht. Helaas is deze motie niet aangenomen mede dankzij het politieke spelletje dat werd gespeeld door het PAK en de rest van hun coalitiegenoten ( muv het BCD). Gelukkig heeft de portefeuillehouder uitgesproken dat het alsnog zal worden onderzocht om welke werknemers het gaat en wat de financiële consequenties voor de gemeente  Brunssum zal zijn. Mocht het idee worden aangenomen zal Brunssum, naast de gemeente Heerlen,  voorop lopen in de strijd voor een betere welvaart voor de onmisbare beroepen!

We weten bijna allemaal dat de Nederlanders te kampen hebben met hogere lasten, als het gaat om energielasten , hogere huren, boodschappen, benzine enz.

Daarentegen zijn de lonen niet tot nauwelijks mee gestegen. Er zijn nog teveel mensen met cruciale en onmisbare beroepen  zoals schoonmakers, huishoudelijke hulpen, vuilnisophalers die nog  te weinig verdienen om hun hoofd boven water te kunnen houden. De zogeheten werkende armen.

Gelukkig is er Nederland een groeiende alliantie van personen, vakbonden, organisaties en gemeenten die opstaat voor een eerlijkere welvaart. Om te beginnen bij het inzetten van een minimumloon van 14 euro bruto per uur.

In juli vorig jaar heeft  deze raad een motie aangenomen om bij het kabinet erop aan te dringen om het minimumloon te verhogen naar 14 euro.

Nu bestaat  er een principeakkoord vanuit het VNG met de vakbonden om het uurloon van de ambtenaren te verhogen naar 14 euro. Het definitieve besluit zal nog in januari plaatsvinden maar dit is slechts nog een formaliteit en gaat zo goed als zeker met terugwerkende kracht in per 1 januari 2022.

De SP is daarom ook van mening dat het niet meer dan een logische stap is, een kwestie van solidariteit , dat medewerkers die in opdracht  van de gemeente werken dan net zoveel gaan verdienen als de ambtenaren. De gemeente kan bij het afsluiten van nieuwe contracten met externen 14 euro per uur gaan betalen.

Het zou dan ook geweldig zijn als Brunssum daarin voorop zal lopen om op die manier het goede voorbeeld te geven , hoe het wel kan.

We hopen dan ook dat een goed voorbeeld doet volgen en dat vervolgens meerdere gemeentes zich daarbij zullen aansluiten.

Middels deze motie hoopten wij dan ook deze beweging per direct in gang te zetten door het college te verzoeken om bij het afsluiten van nieuwe contracten de verhoging naar 14 euro om te zetten.

Wij hadden dan ook graag deze motie met brede steun vanuit de Raad willen indienen net zoals wij dat vorig jaar hebben gedaan.

De meeste partijen in deze raad hebben zelfs, de actie voor 14 ,georganiseerd door het FNV ,gesteund en dit gezamenlijk uitgedragen!

Maar tot onze verbazing ontvingen wij een paar dagen geleden het bericht van de coalitiepartijen dat ons verzoek per direct moest worden teruggedraaid , anders dreigden zij met een tegenmotie te komen. En dat betekent dat zij met een exact dezelfde motie willen komen maar dan met  een andere besluitpunten.

Nu hebben wij geen moeite met andere ideeën of voorstellen, maar de manier waarop dit wordt aangepakt, getuigd eerder van een staaltje machtspolitiek van de bovenste plank. Bovendien heb ik het nog niet eerder meegemaakt, in de 8 jaar dat ik raadslid ben, dat een motie ontworpen door een partij , letterlijk dreigt te worden ingepikt door anderen, om er mooie sier mee te  willen maken naar de buitenwacht. Politiek bedrijven doe je ons inziens op basis van je eigen inzichten en ideeën en met open vizier, maar niet door op deze manier.

En voorzitter: u zult wel begrijpen dat wij dat niet over onze kant laten gaan. Dus zullen wij deze motie indienen met alleen onze naam erboven en omdat de coalitiepartijen ons bij voorbaat al geen keuze geven om de oorspronkelijke motie in te dienen waarbij we dus zo spoedig mogelijk de contracten willen aanpassen, zullen we dus de motie indienen met een vraag naar een onderzoek om hoeveel werknemers het gaat en wat het de gemeente zal gaan kosten.

Dan hebben we tenminste nog iets in handen en kunnen we daar in de Raad van 22 februari op terugkomen. We hopen dan ook dat de Raad in februari wel akkoord zal gaan om de verhoging daadwerkelijk in te zetten. En dat er van uitstel geen afstel komt.

Tekst van de motie:

De gemeenteraad van Brunssum, in vergadering bijeen op 21 december 2021

Constaterende dat:

• De prijzen die Nederlanders t.o.v. van een jaar terug betalen voor goederen en diensten met 5,2% zijn gestegen, m.n. door de hogere gas- en elektriciteitsprijzen, en dit de hoogste inflatie is sinds 1982;[1]
  • Er een groeiende coalitie van personen, organisaties, vakbonden en gemeenten opstaat voor een eerlijkere verdeling van de welvaart, te beginnen met een minimumloon van 14 euro;
  • Ook de gemeenteraad van Brunssum zich in juli 2020 in meerderheid heeft uitgesproken voor de verhoging van het bruto minimumuurloon naar €14 en zich dus hierbij heeft aangesloten;[2]

Overwegende dat:

• We afkoersen op een kabinet Rutte IV dat geen voorstander is van een minimumloon van €14 en er dus geen significante stappen te verwachten zijn richting een reëel minimumloon dat iedereen toestaat in zijn/haar levensonderhoud te voorzien;
  • Verandering vaak van onderop wordt bewerkstelligd door kartrekkers die de taal van de straat, in dit geval Brunssum, naar de staat (Den Haag) brengen en een voorbeeldfunctie aannemen;
  • Er een principe akkoord bestaat tussen de VNG en de vakbonden dat €14 uurloon opgenomen wordt in de ambtenaren CAO waarover op 27 januari 2022 een besluit wordt genomen;
  • De gemeente Brunssum een verantwoordelijkheid heeft in armoedebestrijding en het vreemd is dat we externen minder betalen dan onze eigen ambtenaren;

Verzoekt het college:

• Om te onderzoeken hoeveel werknemers, die werken in opdracht van de Gemeente Brunssum, in aanmerking komen voor verhoging van het minimum uurloon naar € 14 bruto;
  • Uit te zoeken welke financiële consequenties dit heeft voor de organisatie;
  • In de raad van 22 februari 2022 de uitslag van dit onderzoek met een raadsvoorstel te presenteren tot aanpassing van het minimum brutosalaris naar €14 bruto, mits in de nieuwe ambtenaren CAO de verhoging van het minimum bruto uurloon van € 14 niet doorgaat;

Aldus vastgesteld tijdens de raadsvergadering d.d. 21-12-2021 en over tot de orde van de dag.

De SP fractie: