Gemeenteraden voelen zich buitenspel gezet: verzet tegen fusie ambulancezorg Limburg!

14 december 2021

Foto: Jeroen Kuit / Limburger

Uit de Limburger: De SP-fracties in Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf en Maastricht komen met een motie tegen fusie en privatisering van de ambulancezorg. Ook de Seniorenpartij Maastricht wil geen privatisering.

„Er heerst een breed gevoel dat gemeenteraden buitenspel worden gezet”, zegt fractieleider Katinka Coenen van de SP Brunssum. Dit is volgens haar „steeds vaker het geval bij belangrijke ontwikkelingen” binnen een Gemeenschappelijke Regeling (GR).

Uitrukposten

- ADVERTENTIE -

powered by

De zestien Zuid-Limburgse gemeenten hebben de ambulancezorg via zo’n GR ondergebracht bij de GGD. In Noord- en Midden-Limburg is de dienst geprivatiseerd. De Heerlense wethouder Peter van Zutphen (Volksgezondheid, SP) stemde tegen fusie. Volgens hem hebben gemeenten na privatisering niks meer te zeggen over uitrukposten en personeelssterkte.

Lees ook: Waar blijft die ziekenauto? Terwijl voor ambulancezorg elke seconde telt, laten Limburgse gemeenten de tijd wegtikken

Ook de Seniorenpartij Maastricht is bezorgd: ‘Wij staan met de rug tegen de muur. Zeker nu we weten dat het algemeen bestuur van de GR gemeenteraden niet om een zienswijze wil vragen’. GroenLinks in Maastricht wil van het college weten of Van Zutphens vrees terecht is.

Management

Met hun motie willen de SP-fracties het algemeen bestuur van de GR, dat in februari het principebesluit wil bekrachtigen, tot inkeer brengen. „Het argument van kostenbesparingen voor gemeenten gaat niet op, omdat zorgverzekeraars de ambulancezorg betalen”, zegt Coenen.

Qua management en ondersteuning heeft de dienst in Noord- en Midden-Limburg nu ruim anderhalf keer zoveel personeel als Zuid-Limburg. Coenen: „Wij willen natuurlijk de meeste handen in de zorg zelf.”