Uit de raad. Succes: wethouder zegt toe in te zetten op eerlijke energietransitie!

14 juli 2021

In de raadsvergadering van 8 juni lag de regionale energiestrategie voor ons om de doelstellingen van de klimaatafspraken van Parijs te vertalen naar regionaal niveau. In 2030 moet 70% van alle elektriciteit opgewekt in ons land duurzaam zijn, opgewekt met wind en zon, en ook voor Zuid Limburg ligt daar een opgave. Ook gaan we van het gas af. De SP is hier ook voor, want wij willen een schone, leefbare aarde die we kunnen doorgeven aan de generaties na ons. De eindigheid van fossiele brandstoffen en de milieueffecten maken een overstap naar hernieuwbare energiebronnen onvermijdelijk.

Er zijn echter behoorlijke haken en ogen aan de implementatie hiervan, meer bepaald waar de rekening voor deze transitie straks komt te liggen. Het beleid van de rijksoverheid jaagt, zoals we onlangs nog in het nieuws hebben gezien, de energierekening alsmaar omhoog voor de gewone burger. Tegelijkertijd worden grote vervuilers zoals Shell en de NAM de hand boven het hoofd gehouden terwijl ze nog altijd gezondheidsschade en in het noorden des lands zelfs aardbevingen veroorzaken! Dit kan natuurlijk niet langer.

De SP is voorstander van klimaatrechtvaardigheid: grote vervuilers moeten worden aangepakt, de energierekening moet omlaag en burgers moeten zelf kunnen gaan over hun eigen betaalbare en veilige energie. Het kan niet zo zijn dat burgers, vaak met een smalle beurs, geconfronteerd worden met aanpassingen aan hun huis die hen tienduizenden euro’s gaan kosten. Wonen moet betaalbaar blijven en verduurzamen moet lonen en daar ligt dan ook de reden dat wij de burger zeggenschap willen geven over zijn energie: deze transitie mag geen energie armoede veroorzaken, waarmee we bedoelen dat de burger wordt geconfronteerd met de keuze tussen zijn boodschappen of zijn energierekening betalen. Dit komt helaas nu al voor.

We zijn blij dat de portefeuillehouder in de commissie heeft toegezegd dat het standpunt het haalbaar, betaalbaar en qua kosten eerlijk verdeeld moet zijn. Ook zijn we er positief over dat hij de burger wil betrekken bij dit beleid, maar wij vragen ons wel af hoe het bestuur denkt dit te gaan bereiken.

Wij hebben daarom een motie eerlijke energietransitie in waarin we het college vragen om een uitwerking hiervan. Meer bepaald:

• Nader uit te werken welk realistisch gemeentelijk beleid er mogelijk is om eraan bij te dragen dat de energietransitie voorgesteld in de RES betaalbaar, haalbaar en eerlijk zal verlopen voor de Brunssumse burger;
    • Te denken valt aan subsidiebeleid voor zonnepanelen op sociale woningbouw, in gesprek gaan met woningbouwcorporaties en VVE’s over verduurzaming met of zonder subsidie enz. enz.;
  • Tevens uit te werken hoe de burgerparticipatie vorm zal krijgen;
    • Een suggestie is een denktank;
  • De resultaten terug te koppelen aan de raad voor het einde van het laatste kwartaal van 2021;

De motie kon op kritiek rekenen. Wat kan een gemeente doen op dit vlak? In onze ogen heel veel! Daarom hebben we ons niet laten ontmoedigen en hebben wij de motie aangepast en op 6 juli alsnog ingebracht in de raad. De wethouder nam de motie niet over, maar heeft beloofd met de bovenstaande punten aan de slag te gaan en ons in september/oktober te laten weten hoe het ervoor staat. We houden wat dat betreft de vinger aan de pols voor u.