Tussenstand Loogstraat: wethouder zegt aanpassing parkeerstrook toe

20 april 2021

Tussenstand Loogstraat: wethouder zegt aanpassing parkeerstrook toe

Eind 2019 ving de SP afdeling Brunssum voor het eerst klachten op over te hard rijden in de Loogstraat en omgeving. Om te weten waar de schoen wrong gingen vrijwilligers van de SP kloppen in de buurt begin 2020 en ze kwamen erachter dat het hardrijden met name in de Loogstraat een grote bron van frustratie en ergernis is voor de bewoners. Toen gooide corona roet in het eten, maar in de zomer van 2020 kwam het alsnog tot een startbijeenkomst met de SP-fractie en een groot deel van de bewoners van deze korte straat, een ongeveer 200 meter lange invalsweg naar Brunssum in.

De aangrenzende kruising met de Raadhuisstraat, Mgr. Mannensstraat en Vogelsvalderenweg in Merkelbeek en de Europalaan in Brunssum hebben een wegversmalling, maar de Loogstraat niet. Snelheden ver boven de 50 km/u worden tot op heden gerapporteerd door de omwonenden, bij de laatste metingen vorig jaar met uitschieters tot wel 106 km/u! Ruim een kwart rijdt harder dan 50 km/u.

Bovendien wordt de lange parkeerstrook, tot grote zorg van de bewoners, nog te vaak als inhaalstrook gebruikt door snelheidsmaniakken. De bewoners, waarvan een aantal met jonge schoolgaande kinderen, waren unaniem in hun zorgen dat er nog eens een ongeluk van komt, meer nog omdat een belangrijke fietsroute deze weg kruist. Ze wilden gezamenlijk optrekken met hun eisen richting de gemeente en een vuist maken met de SP om hier iets aan te doen! De bewoners hebben aan wethouder Jo Mertens (BBB/Lijst Palmen) op 24 september een petitie aangeboden met hun eisenpakket. Toegezegd werd dat men er in goed overleg uit zou komen.

Wat is nu de stand van zaken? De tussenstand is als volgt: sinds januari ligt er een schetsplan, maar wordt er in de beoogde situatie iets gedaan met de snelheid? Daar wordt nu niets mee gedaan, althans nog niet: er is een mobiliteitsvisie aangenomen door de raad en naar aanleiding daarvan wordt onderzocht of een aantal straten, waaronder de Loogstraat, een 30 km zone kan worden. We zullen tegen juni, als alles goed gaat, het mobiliteitsplan te zien krijgen en dan wordt duidelijk of de Loogstraat ook aangepast wordt.

Een ding is wel al zeker: er zijn tijdelijke schrikhekken geplaatst waardoor de parkeerstrook nu niet meer gebruikt kan worden als inhaalstrook door verkeershufters! Deze hekken zijn tijdelijk omdat met groen en trottoirbanden permanente onderbrekingen gemaakt zullen worden. Voor de veiligheid van voetgangers worden deze van stoepjes voorzien zodat niemand op de straat hoeft te lopen. Hiervan hebben de bewoners al een schets gezien en deze wordt nog nader uitgewerkt tot een plan dat aan de bewoners wordt voorgelegd. Daarmee wordt ook geregeld dat de Loogstraat een verhoogde bushalte krijgt, want het is de enige straat in Brunssum waar dit nog niet geregeld. De straat wordt er groener, en veel belangrijker, een stuk veiliger op. Die buit is binnen!