Nieuwe ideeën SP armoedebeleid Brunssum aangenomen!

24 december 2020

Nieuwe ideeën SP armoedebeleid Brunssum aangenomen!

We hebben er lang op moeten wachten maar eindelijk kwam de evaluatie van het armoedebeleid in december aan de orde.

Positief is dat de gemeente ,op jarenlang aandringen van onze kant,  de inkomensgrens van  de minimaregelingen naar 120% verhoogt.

Er is ook gesproken over het feit dat veel burgers die in aanmerking komen voor de minimaregelingen niet voldoende worden bereikt omdat ze niet in beeld zijn bij de gemeente maar ook omdat burgers denken dat zij er niet in aanmerking voor komen. Middels een communicatieplan wil de gemeente structureel informatie verschaffen naar de burgers en ketenpartners om er meer bekendheid aan te geven. Volgens ons kan er intern ook nog wat verbeterd  worden. Daarom pleitten wij ook, mede ondersteund door CDA en PvdA, voor het ontwikkelen een eenvoudige aanvraagprocedure mbt de minimaregelingen. Ook het college staat hier achter.

Ons andere idee om meer keuzevrijheid te geven binnen de regelingen werd helaas niet aangenomen.

In de gemeente Amsterdam draait er sinds 2018 een pilot waar burgers boven op hun uitkering maximaal 200 euro extra mogen verdienen. Uit deze pilot is al gebleken dat uitstroom naar een baan twee keer zo groot is. Inwoners kunnen dan vanuit een parttimebaan doorgroeien naar een volledige baan. Ook voor Brunssum kan dit interessant zijn om deze optie te onderzoeken.

Daarom hebben wij hiervoor ook een motie ingediend, ook mede ingediend door CDA en PvdA, om zich te verdiepen en te onderzoeken welke mogelijkheden de pilot van Amsterdam voor Brunssum biedt. Ook deze motie is door het bestuur overgenomen.