Uit de raad: betoog tweede bestuursrapportage 2020

29 oktober 2020

Uit de raad: betoog tweede bestuursrapportage 2020

Bij de eerste bestuursrapportage van 2020 was nog volstrekt onduidelijk wat de impact van corona zou zijn en dat was daarom ook niet meegenomen daarin. Nu, zeven maanden later, heeft een en ander zich uitgekristalliseerd. We staan voor de grootste economische crisis sinds 1945.

Of dat dan ook financiële misère voor de gemeente Brunssum betekent is dan een terechte vraag, en deze bestuursrapportage laat gelukkig een voordeel voor de gemeente zien van €540.000. De helft hiervan komt juist door corona en is dus een onverwachte meevaller. Er zijn echter wel een aantal mutaties die in onze ogen wel degelijk voorzien, vermeden of desnoods uitgesteld hadden kunnen worden. Een betere handelswijze c.q. communicatie met de raad was zeker mogelijk geweest.

Als eerste willen we het hebben over de veel te hoog uitgevallen opleidingskosten voor het college van B&W à €30.000 euro. Dit is een vertienvoudiging ten opzichte van normaal. De gemeenteraad is hierover niet van tevoren geïnformeerd, laat staan dat hierover beraadslaging en besluitvorming heeft kunnen plaatsvinden. Over het hoe, het wat en het waarom weet de raad dus niets, net zo min als we weten of dit bedrag verdedigbaar is. Een bevredigende uitleg ontbreekt immers nog steeds, dus vandaar dat we alsnog vragen om inzichtelijk te maken waar deze overschrijding voor nodig was. De SP steunt overigens het amendement in dezen.

Verder lezen we in deze bestuursrapportage dat het budget voor de bewaakte fietsenstalling t.w.v. €100.000 opnieuw een jaar wordt doorgeschoven in afwachting van de nieuwe centrumvisie en het bijbehorende uitvoeringsprogramma. Dat had voorzien kunnen worden en daar had dan ook al in een eerder stadium naar gehandeld kunnen worden.

Er wordt overigens al jaren over gepraat, maar niet gehandeld. Van uitstel komt vaak afstel en daar begint het nu wel wat van weg te hebben. Te lezen valt dat realisatie in 2021-22 te verwachten valt, maar in hoeverre is dit zeker? Is het zeker dat we volgend jaar niet opnieuw te horen krijgen dat het budget voor de fietsenstalling overgeheveld wordt? Kan de portefeuillehouder hier duidelijkheid over verschaffen?

Verder nog een detailvraag: in de vooraf gestelde schriftelijke vragen heeft de SP gevraagd of het klopt dat de ANWB bewegwijzering n.a.v. de buitenring klaar is en of het klopt dat dit €27.000 gekost heeft. Deze vraag is niet beantwoord, wat we op zijn zachtst gezegd niet netjes vinden. De schriftelijke vragen waren immers ruim op tijd ingediend.

Verder stellen wij vraagtekens bij het investeringskrediet t.w.v. €350.000 bestemd voor het Clemensdomein. Inmiddels weten we dat dit bedoeld is om de locatie van het klooster en de kloosterkerk van een boomgaard, parkeerplaats  en hekwerk aan de Merkelbekerstraat te voorzien. Door een bijdrage van de provincie en IBA vindt dit kostenneutraal plaats, maar dit is toch wel even drieënhalve ton aan gemeenschapsgeld. Welke kaders zijn er gesteld? Welke plannen liggen er? Waar zijn deze in te zien? Ik kan dit niet terugvinden.

Wat schetst tot slot onze rijzende verbazing? Voor het openluchttheater is alwéér meer geld nodig! Ook dit lijkt een gebed zonder einde te worden. Uit de beantwoording tijdens de commissie burgerzaken in maart weten we dat er naast de gevraagde €275.000 nog eens bijna €59.000 extra nodig was. Nu wordt nog eens €22.000 gevraagd door meerwerk. Dit zou volstrekt onvoorzien zijn. Tel daarbij op €50.000 als restvoorziening, €32.000 voor het podium en andere zaken en €26.000 voor directievoering en controle en je komt uit op €464.000!

Dat geld had in onze ogen anders besteed kunnen worden. Gezien de beschikbaarheid van een indoor weersbestendige locatie in de vorm van de Brikke Oave heeft de SP fractie immers al eerder zijn twijfels geuit over het nut en de noodzaak van een overkapping voor het openluchttheater. Dat er toch telkens meer geld in gepompt wordt wekt bij ons de indruk dat dit een prestigeproject en een bodemloze put is. Gedane zaken nemen echter geen keer, we kunnen niet meer af van de ingeslagen weg. Wat de SP wel wil weten van de wethouder of dit de laatste keer is dat er gemeenschapsgeld gestoken wordt in de overkapping van het openluchttheater. Kan de wethouder ons garanties geven dat de gemeente niet opnieuw voor kosten worden gesteld die noch voorzien noch vermeden kunnen worden?

Conclusie: wij willen een legitieme opheldering over de opleidingskosten en of dit te voorzien, te vermijden of uit te stellen was geweest; of die fietsenstalling er volgend jaar ook echt komt; verduidelijking omtrent het Clemensdomein; of de meerkosten voor het openluchttheater inderdaad niet voorzien en vermeden hadden kunnen worden; en tot slot of we nu klaar zijn met investeren in de overkapping van het openluchttheater.

Resultaat: omdat een amendement dat voorstelde niet akkoord te gaan met de verhoging van de opleidingskosten van het college van B&W, ingediend door de gezamenlijke oppositie, niet is aangenomen, heeft de SP fractie tegen de tweede bestuursrapportage gestemd en een motie van afkeuring van de gezamenlijke oppositie gesteund.

Tom Lurken, fractielid SP Brunssum