Armoedebeleid in Brunssum

2 oktober 2020

Armoedebeleid in Brunssum

De SP heeft tijdens de raadsvergadering van 22 september opnieuw een idee ingebracht om jongeren te helpen met problematische schulden samen met de PvdA. Helaas is deze motie door de coalitie verworpen.

Naar ons idee moet er  meer geld geïnvesteerd worden in het oplossen van de armoede. De huidige coalitie zet wel in op preventie en toegankelijkheid van regelingen maar wil verder geen geld investeren in de aanpak. En dat is vaak wel nodig om uit de schulden en armoede te komen.

Zo willen wij graag dat er een fonds wordt opgericht voor jongeren om (gedeeltelijk) schulden over te nemen in ruil voor een opleidings- of werktraject. Helaas heeft de coalitie opnieuw dit voorstel afgewezen.

Reden 1: we begeleiden alle inwoners van Brunssum en maken daarin geen onderscheid. Probleem is juist dat de wet dit onderscheid wel maakt omdat jongeren namelijk niet in aanmerking komen voor een schuldhulpverleningstraject aangezien ze vaak geen vast inkomen hebben. Daardoor zakken ze steeds verder weg in het moeras van schulden en hebben dan geen enkel perspectief.

Reden 2: we bereiken de jongeren door middel van ons 1 loket Sociaal Centraal. Echter is het geheel onduidelijk op welke manier deze jongeren dan geholpen worden. Daarbij kan je jongeren met hoge schulden niet echt helpen enkel door betalingsregelingen te treffen. Dan zijn ze jaren bezig om dit af te  betalen.

Reden3: er wordt  geld voor dit fonds gevraagd van 100.000 euro. Maar wat stelt dit bedrag voor als je 24 miljoen euro in de algemene reserve hebt zitten en dit fonds zich ook nog weer deels terugverdient?

Volgens ons moeten wij helaas tot de conclusie komen dat dit bestuur geen extra geld durft uit te geven en niet open staat voor vernieuwende ideeën om de armoede  in Brunssum rigoureus aan te pakken. Maar we houden moed! In december zal het armoedebeleid opnieuw ter discussie staan en zullen wij opnieuw met ideeën komen.