Uit de raad: motie afschaffen verhuurderheffing aangenomen!

28 mei 2020

Uit de raad: motie afschaffen verhuurderheffing aangenomen!

In de eerste digitale gemeenteraadsvergadering van dinsdag 26 mei jl. is een motie over het afschaffen van de verhuurderheffing aangenomen met 17 stemmen voor en 3 tegen. Deze motie roept het college van burgemeester en wethouders op om er bij minister Ollongren op aan te dringen deze heffing af te schaffen omdat de corporaties dan kunnen investeren in nieuwe woningen, onderhoud en verduurzaming en omdat dan de huren omlaag kunnen. De SP heeft deze samen met het CDA ingediend. Hieronder vindt u de verdediging van de motie en de tekst van de motie zelf:

De coronacrisis wordt door sommigen voorgesteld als de grote gelijkmaker. Iedereen, arm of rijk, zou even hard getroffen worden door deze pandemie, maar niets is minder waar. Terwijl de meesten van ons thuis kunnen blijven in een prima huis dat we prima kunnen betalen, is voor velen een goed en betaalbaar huis niet meer vanzelfsprekend.

Woonlasten zijn de afgelopen jaren geëxplodeerd. Zoals u kunt lezen in de motie liegen de cijfers er niet om. Daar komt bovenop dat van velen het inkomen nu al terugloopt als gevolg van de coronacrisis, terwijl de echte economische crisis nog moet komen. Er vallen ontslagen, maar ook flexwerkers en mensen met 0-uren contracten zien hun inkomen deels of geheel verdampen. Mensen zitten financieel klem en komen in de problemen. Deze kwestie is des te erger in onze regio, waar armoede en andere achterstanden een grotere rol spelen dan elders in het land. Ook nu weer zijn dus de smalste beurzen als eerste de dupe van deze crisis.

De ‘huurexplosie’ komt niet uit de lucht vallen. Een van de grote oorzaken hiervan is de verhuurderheffing, waar deze motie over gaat. Deze wordt betaald door verhuurders die meer dan 50 woningen bezitten en wordt berekend over de WOZ waarde. Deze heffing zou de woningmarkt beter moeten laten functioneren, maar dat is niet gebeurd: huurders krijgen op dit moment geen duurzame en beter onderhouden woning voor deze heffing terug, maar hij zorgt er wel voor dat 3 maanden huur direct in de staatskas verdwijnt. Dit geld hadden de woningbouwcorporaties anders in onderhoud, verduurzaming en nieuwe woningen kunnen steken. Zonder die verhuurderheffing zouden de huren bovendien maandelijks €70,- lager zijn.[1] We kunnen daarom beter spreken van een ‘huurderheffing’, want minvermogende huurders moeten dit geld ophoesten.

Deze motie verzoekt het college aan de minister kenbaar te maken dat deze gemeenteraad vindt dat er een einde moet komen aan deze zogenaamde verhuurderheffing, die de laagste inkomens het hardst raakt.

Dank u wel.

[1] https://dkvwg750av2j6.cloudfront.net/m/43457758778a4b27/original/Effecten-van-de-verhuurderheffing-op-het-wonen-in-Nederlandluatie-Verhuurderheffing-iov-Aedes-VNG-en-Woonbond-mei-2020.pdf

Motie afschaffen verhuurderheffing

Constaterende dat:

• Dat de huurprijzen in de sociale en in de vrije sector de pan uit rijzen: de huren stegen tussen 2013 en 2018 met 18,5%[1];
  • De helft van de huurders moeite heeft met rond komen en bijna één op de drie huurders betalingsachterstanden heeft[2];
  • Woningcorporaties een verhuurderheffing aan het Rijk moeten betalen over de WOZ-waarde van (sociale) huurwoningen;
  • Deze financiële maatregelen, die de woningverenigingen aan het Rijk moet afdragen, gelijk staan aan gemiddeld 3 maanden huur per huishouden per jaar;
  • Woningcorporaties door de verhuurderheffing minder kunnen investeren in nieuwbouw, leefbaarheid, verduurzaming en het betaalbaar houden van de huurprijzen;
  • Naast de verhuurderheffing, woningcorporaties ook nog andere belastingen betalen, zoals vennootschapsbelasting;
  • Woningcorporaties een voortrekkersrol hebben bij de transitie van de bebouwde omgeving en het leefbaar houden van stad, dorp en platteland.

Overwegende dat:

• Huurders door deze maatregel nadelige financiële consequenties ondervinden, door het niet uitvoeren van duurzaamheidsmaatregelen en de (sociale) woningbouw of door verhoging van de huren;
  • Het schrappen van de verhuurderheffing ervoor zorgt dat woningcorporaties meer capaciteit hebben om te investeren in bestaande en nieuwe woningbouw, over kunnen gaan tot verduurzaming van woningen en huurverhogingen van sociale huurwoningen te beperken zijn tot de inflatie;
  • De koepel van woningcorporaties Aedes , de VNG, Bouwend Nederland alsmede de werknemers- en werkgeversverenigingen en de Woonbond en ook een groot aantal woningcorporaties reeds eerder hun bezwaren kenbaar hebben gemaakt bij de rijksoverheid tegen deze heffing, tot nu toe zonder resultaat;
  • Steeds meer Nederlandse gemeenten middels moties aandringen op afschaffing van de verhuurderheffing;
  • Nederland het enige land is in de EU dat ten koste van de huurders en het klimaat op deze manier verdient aan de sociale volkshuisvesting.

Spreekt uit dat:

• Dat de verhuurderheffing negatieve effecten heeft voor de woningvoorraad, negatief werkt voor de mogelijkheden van de woningcorporaties in het algemeen en de woonlasten van huurders onnodig verhoogt.

Verzoekt het college van burgemeester en wethouders:

• Er bij de rijksoverheid namens Brunssum op aan te dringen de verhuurderheffing af te schaffen.

Verzoekt de griffie:

• Deze motie namens Brunssum ter kennis te brengen van de minister voor milieu en wonen, de VNG en de koepelorganisatie Aedes, alsmede de gemeenteraden in Nederlandse gemeenten.
  • Aldus vastgesteld door de raad der gemeente Brunssum, tijdens de raadsvergadering d.d. 26-05-2020 en gaat over tot de orde van de dag.
  • Namens de SP fractie : Katinka Coenen en Tom Lurken. Namens de CDA fractie: Raymond Claus.