Brief aan de Burgemeester: Red de voedselbank!

1 april 2020

Brief aan de Burgemeester: Red de voedselbank!

Gemeente Brunssum

t.a.v. Burgemeester van der Rijt

Lindeplein 1

6444 AT Brunssum.

21 maart 2020

Betreft: tekort bij voedselbanken

Geachte burgemeester,

Ten gevolge van de Corona-crisis en het (helaas) daaruit voortgevloeide hamstergedrag van mensen, is de aanvoer van veel essentiële voedingsmiddelen aan de Voedselbank vrijwel gestopt. Gisteren stond in de Limburger het artikel “Crisis bij de voedselbanken in Limburg”.

Citaat:” Hannie Verweij, oprichter van de Voedselbank Zuid-Limburg: ,,Het is crisis, zeker!” Er dreigen grote tekorten aan met name verse producten als fruit, groenten en aardappelen. ,,En vooral brood! Als bakkers en groenteboeren stagneren, hebben wij ook niks meer.” De Voedselbank heeft begin van de week nog veel aangeleverd gekregen van hotels, restaurants en dagverblijven die gingen sluiten. ,,Maar nu is alles dicht en is het elke ochtend crisisoverleg, kijken wat we die dag kunnen doen.”

Vanwege deze ontwikkelingen willen wij hierbij een oproep op u doen om met spoed in overleg te gaan met de Voedselbank Limburg en andere gemeenten om te voorkomen dat kwetsbare medeburgers, die momenteel volledig afhankelijk zijn van de voedselbank, zonder eten komen te zitten en wij verzoeken u ons zo spoedig mogelijk over de uitkomst van het gesprek en acties die worden ondernomen te berichten. Daarnaast verzoeken we u om een oproep te doen aan onze burgers in Brunssum om te stoppen met hamsteren, waardoor andere kwetsbare burgers nog meer in de problemen komen.

Met vriendelijke groet, namens SP Brunssum.

Rob Beckers

Caroline Reinders