Uit de Raad: Betoog Toekomstscenario Bibliotheek

23 mei 2019

Uit de Raad: Betoog Toekomstscenario Bibliotheek

Uit de raadsvergadering van 21 Mei:

Beste burgers en leden van de Raad,

Vanaf 2012 zijn er bezuinigingen in gang gezet op de bibliotheek. Deze bezuinigingen hebben ingrijpende gevolgen gehad voor het beleid en uitvoering van de bibliotheek. Vandaag de dag is er geen directeur meer (behalve een tijdelijke aangestelde directeur middels een incidentele subsidie), geen ICT functionaris, geen verzuimverzekering en nauwelijks bestemmingsreserves.

De bibliotheek is door deze bezuinigingen gedegradeerd tot een uitleencentrum en is niet in staat is gesteld door de gemeente om mee te gaan met de doorontwikkeling met het sociaal domein. Daarom heeft de SP meerdere malen geprotesteerd tegen deze bezuinigingen.

Gelukkig is deze Raad tijdens de begrotingsvergadering van vorig jaar eindelijk tot inzicht gekomen dat het zo toch echt niet langer meer kan.  Toen heeft men zich namelijk tijdens de begrotingsvergadering unaniem uitgesproken om een volwaardige bieb te willen behouden die vooral toekomstbestendig is. Volwaardig betekent in dit geval dat de bibliotheek  meegaat met de ontwikkelingen van deze tijd en zich inzet voor leesbevordering, het bestrijden van laaggeletterdheid, taalontwikkeling, samenwerking met scholen en sociaal-culturele instellingen, activiteiten in de wijk  enz. Dat betekent natuurlijk ook dat deze bieb financieel gezond is.

Het college heeft de raad meerdere scenario’s voorgelegd waarbij twee de voorkeur hebben. De eerste voorkeur is die van een bestuurlijke fusie met de  bibliotheek in Kerkrade.  Voordelen daarvan zijn dat kennis kan worden gedeeld, functies minder kwetsbaar zijn omdat deze over de bibliotheken kunnen worden gedeeld en dat de kosten lager zijn omdat er bv maar één directeur wordt aangesteld.

De totale kosten per jaar bedragen 484.000.

Indien dit scenario niet haalbaar zal zijn, gaat de voorkeur van dit college uit naar een zelfstandige bieb: in feite in de huidige vorm, alleen zal de bieb nu meer subsidie ontvangen zodat ze in staat worden gesteld om zich door te ontwikkelen en een verzuimverzekering, directeur en ICT functionaris betaald kunnen worden. Alleen zijn de kosten wat hoger dan bij een fusie namelijk: 514.000 p.j..

Voor de SP is het  altijd al belangrijk  geweest dat de bieb in staat gesteld wordt om zich door te ontwikkelen met het sociaal domein en kan voldoen aan de 5 kernfuncties zoals het geven van kennis en informatie, organiseren van ontmoeting en debat enz. en dat het laagdrempelig en bereikbaar blijft voor de Brunssummers. Wij vinden het ook belangrijk dat de eigen locatie in Brunssum behouden blijft in combinatie met brede openingstijden. Uit ons onderzoek in oktober vorig jaar onder de inwoners kwam al  eerder naar voren dat 86% voor het behoud van en doorontwikkeling van de bieb is. 80% van diezelfde groep  is voor een verhoging van de huidige subsidie. Ook de SP vindt dat als je wil investeren in een goede bieb,  je  er  dan ook voldoende  geld in moet steken.

Een van de taken van de Raad is dat wij de kaders aangeven. Een andere taak van de Raad is controle, namelijk: wij  zien wij erop toe dat het college alle plannen naar behoren en binnen het budget uitvoert.

Echter, in het geval van een fusie of een zelfstandige bieb is de directie verantwoordelijk voor het maken en de uitvoering van het beleid en de stichting  van de bieb voor de controle van dit beleid. De Raad heeft geen enkele zeggenschap op het gebied van aansturen en controle op het beleid.

Zij kan alleen maar financiële middelen ter beschikking stellen. Het gezegde “wie betaalt bepaalt” gaat in dit geval niet op en dat is zijn minst merkwaardig te noemen. We mogen wel elk jaar gaan betalen voor een product, maar we hebben geen directe zeggenschap en gereedschap in handen om te controleren of men zich vervolgens houdt aan de afspraken die wij gemaakt hebben. Wie geeft ons de garantie dat de bieb zich zal gaan door ontwikkelen tot een sterke sociaal maatschappelijke partner die zich inzet op bestrijden van laaggeletterdheid en taalontwikkeling? Wie geeft ons de garantie dat deze bieb toegankelijk blijft voor iedere Brunssummer met een eigen locatie en brede openingstijden?

Nu heeft de wethouder, tijdens de commissie , toegezegd ons blijvend te zullen informeren m.b.t. het functioneren van de bieb . De SP vraagt zich  of dat voldoende zekerheid biedt voor de bieb om zich te mogen ontwikkelen en dit ook blijvend te kunnen doen doen.

Hoe kan de wethouder ons dit garanderen? Hoe zorgt hij ervoor dat een volwaardige bieb in de toekomst gewaarborgd blijft aangezien de Raad geen enkele zeggenschap heeft over het beleid van de bieb?