Fatsoen in de Raad

17 december 2018

Fatsoen in de Raad

Op 11 december jl. sloot de burgemeester de raadsvergadering af met de opmerking dat hij trots is op hetgeen deze raad het afgelopen jaar heeft bereikt.

Van een ongeregeld zooitje is de raad immers veranderd in een ordelijk bestuursorgaan waarin men fatsoenlijk met elkaar weet om te gaan. Volgens hem wordt er niet meer op de persoon gespeeld, maar op de inhoud. Dat is wat hij maar al te graag zou willen geloven, want het is niet alleen zijn opdracht geweest om de rust te laten terugkeren in de Raad, maar uiteindelijk is er ook behoorlijk veel geld (80.000 euro) en tijd gestoken in een professionaliseringstraject –  ofwel een soort fatsoencursus. Woensdag 19 december a.s. zal dan ook het moment van de waarheid worden, want dan zal het resultaat worden gepresenteerd aan o.a. het Ministerie van Binnenlandse Zaken en de gemeenteraden in de regio. Er hangt dus veel van af.

Is het inderdaad het geld en de tijd waard geweest?  Staan nu alle neuzen echt dezelfde kant op in het belang van Brunssum?

Helaas : schijn bedriegt. De raadsvergadering van dinsdag 11 december jl., was daar weer een voorbeeld van. Het debat ging dit keer over de lokale heffingen. Meerdere malen werd er tijdens dat debat persoonlijk op de man gespeeld waarop de voorzitter wel ingreep maar er dan gedaan werd of het een vergissing was. Of de spreker bleef een eindeloze monoloog houden waarbij de voorzitter diegene probeerde af te kappen om vervolgens genegeerd te worden, resulterend in een voortzetting van de monoloog. Foutje bedankt? Dat gebeurt een of twee keer, maar als dit herhaaldelijk voorkomt dan wordt het wel heel ongeloofwaardig.

Voor ons is het inmiddels wel duidelijk dat sommige personen nooit zullen veranderen.  Hoe hard deze burgemeester ook zijn eigen mantra “discussie is op de inhoud en niet op de persoon” blijft herhalen, keer op keer blijven bepaalde personen ongestoord hun gang gaan door op de man te spelen en bewust de regels van orde te negeren. Deze politici blazen zich maar al te graag op als het maar kan gaan over de wereldstad Brunssum en wie grootste belangenhartiger van deze stad is. Het feit dat de andere raadsleden goede bedoelingen hebben voor Brunssum en haar inwoners wordt voor het gemak maar genegeerd.

Helaas: ook al lijkt het voor de buitenwacht nu rustiger in de Raad en doet de burgemeester krampachtig zijn best om de “bende” eronder te houden en een goed beeld voor Brunssum neer te zetten, er zal pas werkelijk wat veranderen als er bepaalde personen zullen vertrekken uit de Raad.