Betoog stijging vast bedrag afvalstoffenheffing

17 december 2018

Betoog stijging vast bedrag afvalstoffenheffing

Tijdens de begrotingsbehandeling 2019 klonk het allemaal nog zo mooi. De meerpersoonshuishoudens met eigen woning zou in totaal aan de lokale heffingen  maar 7 euro meer gaan betalen t.o.v. 2018 en een meerpersoonshuishouden zonder eigen woning zou 30 cent minder gaan betalen t.o.v. 2018, want De OZB zou  iets omhoog gaan, de rioolheffing zou lager uitvallen en ook het vaste tarief afvalstoffenheffing zou aanzienlijk lager uitvallen t.o.v. 2018. (van 152 euro naar 144 euro p. jaar)

Aangezien de SP de OZB heffing beschouwt als een solidariteitsregeling (burgers die het iets breder hebben betalen wat meer t.o.v. burgers met een minimuminkomen) hebben wij ook aangegeven dat de middenklasse niet overal op gepakt moet worden. En aangezien de burgers met een minimuminkomen zelfs iets minder gaan betalen t.o.v. 2018, is dit 1 van de redenen geweest dat wij akkoord zijn gegaan met deze begroting.

Maar wat schetst nu onze verbazing? In dit raadsvoorstel lokale heffingen staat ineens dat het vaste bedrag afvalstoffenheffing omhoog gaat en wel van 144 naar 160 euro. Dat betekent dus dat elke bewoner  van Brunssum 16 euro per jaar meer kwijt is aan het vaste bedrag afvalstoffenheffing. Deels is dit veroorzaakt door de extra kosten van de personeels- en organisatiekosten  bij de RD4. De SP is van mening dat dit college dit al kunnen voorzien en kunnen doorrekenen bij de begroting en op die manier duidelijkheid had kunnen verschaffen aan de Raad en aan de burgers. Nu lijkt het maar een wassen neus: elke burger van Brunssum gaat er nu financieel op achteruit. En ja: het is zeker een feit dat dit ook deels is ontstaan door een opgelegde aanzienlijke verhoging door de Rijksoverheid en door de stijgende brandstofkosten.  Maar moeten we ons daar maar achter verschuilen en de rekening dan maar neerleggen bij de Brunssumse burger?  Wij vinden in ieder geval van niet. Het gaat er toch om dat wij daar zelf keuzes in kunnen maken. Waar een wil is , is een weg.

Herhaaldelijk is er door meerdere raads- en collegeleden geroepen: “afval scheiden moet lonen”. Nu scheidt de Brunssumse burger zich al suf: glas, blik, drinkpakken plastic, papier, GFT en restafval, niet alleen met de motivatie dat het in de portemonnee kan schelen maar ook in het kader van milieubewustzijn. Althans dat wordt de burger voorgehouden. Des te beter men met het afval omgaat des te beter voor het milieu. Maar nu lijkt alweer dat de burger wordt gestraft voor zijn gehoorzaamheid.

Terwijl de grote bedrijven de grootste vervuilers zijn in deze maatschappij, worden zij wel beloond door het huidige klimaatbeleid: zij betalen bv. veel lagere energietarieven t.o.v. huishoudens in NL. En zij ontvangen miljoenen aan klimaatsubsidie. Voor de SP is dit allesbehalve rechtvaardig te noemen.

Nu heeft de lokale politiek daar natuurlijk niet direct invloed op. Maar we zouden als Raad wel een principestandpunt in kunnen nemen en hier consequenties aan kunnen verbinden: namelijk we belonen onze burgers echt door het  goed scheiden van hun afval en gaan niet mee in de landelijke tendens door de burgers elk jaar op meer kosten te jagen.

De keuze is aan het college en de Raad.