Uit de raad

Dinsdag 3 juli

Jaarstukken 2017

Voorzitter,

In de jaarstukken van 2017 staat vermeld dat er een positief resultaat te zijn van 3,1 miljoen euro is. De grootste oorzaak is dat er hoge bijramingen zijn geweest in de programmarapportage. Zonder deze bijramingen zou het resultaat van 2017 990.000 euro positief zijn geweest. Ook het Sociaal Domein heeft zonder deze bijraming nog een overschot van wel 179.000 euro! Dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Er wordt nu al een paar jaar geroepen dat er op Sociaal Domein oplopende tekorten zijn.

In de jaarstukken wordt er zelfs een structureel bedrag van 3.5 miljoen genoemd. En in andere steden zoals Heerlen, Kerkrade en Landgraaf is er al sprake van miljoenen tekort op de jeugdzorg en de participatie. En Brunssum heeft een overschot van bijna 2 ton? Hoe kan dit nu? Waarom is dit niet opgebruikt? Ligt dit aan het feit dat onze voorzieningen kariger zijn t.o.v. andere gemeenten? Is de doelgroep kleiner geworden? Of doen wij het zo goed? Of is het vorige college alvast gaan voorsorteren op het feit dat er bezuinigingen plaats zouden gaan vinden en hebben dit meegenomen in hun beleid?

De SP zou graag willen weten wat de oorzaak is van dit overschot op Sociaal Domein en vraagt daarom ook om een vergelijkend onderzoek naar voorzieningen te doen in onze omliggende gemeenten.