Uit de raad

4 december 2017

Uit de raad

Betoog integriteit wethouder Palmen - raadsvergadering d.d. 29-11-2017

Voorzitter, de gemeenteraad van Brunssum lijkt onderhand wel een bingoclub! Het lijkt alsof een aantal raadsleden alleen maar naar de nummertjes op zijn eigen kaart kijkt in de hoop dat hij of zij uiteindelijk de prijs zal winnen. En ondertussen moeten wij voor de zoveelste keer met z’n allen bij elkaar komen voor weer een extra vergadering. We zijn zo onderhand hier meer met elkaar bezig dan  met Brunssum.

Ditmaal gaat het om de uitslag van het onafhankelijk integriteitsonderzoek en het oordeel dat een van de wethouders een groot risico vormt. Volgens de krant gaat het om gedragsproblemen en om mogelijke belangenverstrengeling.

Met name die belangenverstrengeling is voor ons een groot probleem. Een van de wethouders heeft namelijk een fors meningsverschil met de gemeente over het eigendom van een stuk grond inclusief een claim van zo’n €1,5 miljoen.

Dit laatste is onverenigbaar met het wethouderschap van dezelfde  gemeente waar je ook de claim tegen hebt. Op deze manier kan de betreffende persoon, in zijn positie als wethouder van Brunssum, interne informatie gebruiken om zijn persoonlijk belang te dienen. En dat hoort niet! Dat kunnen andere inwoners van Brunssum ook niet.

Op deze manier wek je in ieder geval de schijn van belangenverstrengeling op. En dit tast niet alleen de integriteit aan van de betreffende wethouder in zijn functie als wethouder maar ook de geloofwaardigheid en het aanzien van de politiek in Brunssum!

Een wethouder is namelijk de vertegenwoordiger, op allerlei plaatsen, van de gemeente Brunssum. Hij vertegenwoordigt de inwoners van onze stad bij instellingen, bedrijven, bij andere gemeenten, bij provincie of bij het rijk. Daar moet geen twijfel over zijn belangen of integriteit bestaan. Als dat wel zo is schaadt hij niet zo zeer zichzelf als wel onze stad. En het imago van Brunssum wordt al geschaad door deze kwestie.

En dat vinden wij bijzonder triest!

Ook maken wij ons ernstig zorgen om het onheuse gedrag welke de wethouder herhaaldelijk heeft getoond in en buiten de Raad.

De SP wil niet dat Brunssum en haar inwoners vertegenwoordigd worden door een bestuurder die de schijn tegen heeft. Het belang van onze gemeente gaat boven het belang van 1 individu.

De SP doet een dringend beroep op de fractie BBB lijst Palmen en de coalitie om een ander voor te dragen voor het wethouderschap. En aan de betreffende wethouder zelf om zich terug te trekken. Als u werkelijk om Brunssum en haar inwoners geeft en haar verder geen schade wilt toebrengen; als de wethouder zich werkelijk in dienst wil stellen van de gemeente: wees dan wijs en stap dan op.

Anders vrezen wij dat van dit bingospel de gemeente Brunssum en haar inwoners de grote verliezer zal zijn.

Katinka Coenen

Fractievoorzitter SP