Vragen aan het college van B&W over Tihange

21 juni 2017

Vragen aan het college van B&W over Tihange

De centrale draait, ondanks dat er alternatieven zijn, door omdat er geld mee kan worden verdiend.

Wij kunnen er voor zorgen dat er minder aan wordt verdiend!

Hoe dan? Pensioenkapitaal zit in Engie/Tihange! Nederlandse pensioenfondsen hebben ruim 227 miljoen euro belegd in de eigenaar van de kerncentrale Tihange: Engie. 116 miljoen komt van ambtenarenpensioenfonds ABP. Na de ramp in kerncentrale Fukushima besloten pensioenfondsen hun geld niet meer te beleggen in de eigenaar van de centrale aldaar. Daartoe moeten we de Nederlandse pensioenfondsen ook oproepen!

De kern is dit:

Waar we aan de ene kant met spreekwoordelijke man en macht actievoeren en overheden zich uitspreken voor sluiting van de aftandse, overjarige en onveilige kerncentrale Tihange blijken pensioenbestuurders juist in de eigenaar van Tihange zo'n kwart miljard te hebben geïnvesteerd.

Het is bizar dat oa ambtenaren van de gemeenten en de provincie in Limburg via hun pensioenkapitaal bijdragen aan het openhouden van Tihange, terwijl zij en hun families risico lopen. Als we zorgen dat het geld weghalen kunnen we rendabel draaien van de centrale helpen onmogelijk te maken.

De fractie van SP Brunssum legt de volgende vragen aan het college van B&W voor:

1.Bent u bekend met het feit dat Nederlandse pensioenfondsen (ABP, 116 miljoen, PFZW 34 miljoen, BPFBouw 14 miljoen, PMT 63 miljoen) in totaal 227 miljoen aan beleggingen hebben uitstaan in het energiebedrijf Engie S.A, de eigenaar van de kerncentrale Tihange?

2.Is het u bekend dat dit pensioenfondsen betreft die onder andere pensioenen van lokale en provinciale ambtenaren beheren en waarvoor geldt dat de gemeente Heerlen als werkgever tot de achterban van de werkgeversdelegatie behoort?

3.Bent u bekend met de berichten dat pensioenfondsen er eerder voor kozen niet te beleggen in de eigenaar van de kerncentrale van Fukushima, Tepco, vanwege de onveiligheid van deze centrale? http://nos.nl/artikel/594401-abp-boycot-eigenaar-fukushima.html

4. Is het naar uw mening, gezien de toenemende weerstand in de samenleving, nog langer maatschappelijk verantwoord voor Nederlandse pensioenfondsen om te investeren in aftandse, overjarige en onveilige kerncentrales?

5. Vindt u dat pensioenfondsen- in ieder geval die fondsen waarbij u via uw werkgeverschap betrokken bent- die via hun ‘code of conduct’ refereren aan duurzaam- en maatschappelijk verantwoord beleggen dit ook via hun handelen dienen uit te dragen? Kunt u uw antwoord toelichten?

6.Bent u het met de SP-fractie eens dat het onacceptabel is dat overheden mede via hun werkgeversrol en ambtenaren via hun pensioenfonds bijdragen aan het openhouden van Tihange, terwijl diezelfde werknemers, inwoners en overheden via acties, juridische stappen en aangenomen moties in zowel de Tweede Kamer ( Fokke Jan Vos 32645 nr. 82 en Wassenberg c.s. 25422nr. 189 ) , provincies als in diverse gemeenten vragen deze te sluiten?

7. Deelt u de opvatting van de SP dat de gezamenlijke invloed van werknemers en werkgevers een grote kans biedt om de aftandse, overjarige en onveilige kerncentrale Tihange te sluiten? Zo ja, welke mogelijkheden ziet u als werkgever van de ambtenaren om hun pensioenfonds ABP ertoe te bewegen te stoppen met de beleggingen in Engie S.A, de eigenaar van de aftandse, overjarige en onveilige kerncentrale Tihange?

8.Het ABP heeft een verantwoordingsorgaan bestaande uit leden (19) namens de werknemers, (13) de pensioengerechtigden en de werkgevers (16): https://www.abp.nl/over-abp/onze-organisatie/verantwoordingsorgaan/
Bent u verder bereid om zowel de leden in de verantwoordingsorganen als werkgevers (andere overheden en werkgevers), werknemers en pensioengerechtigden actief te benaderen om het beleggen in aftandse, overjarige en onveilige kerncentrale als Tihange waartegen veel maatschappelijk verzet bestaat te heroverwegen?