Bezoek aan de Egge

21 april 2017

Bezoek aan de Egge

De SP is op 8 april bij de bewoners van de Eggelaan (de oude Egge) aan de deur geweest.

Wij hebben hun de vraag gesteld wat of zij vinden van de ontwikkeling van de komende nieuwbouw in hun straat.

Op deze Eggelaan zijn sociale huurwoningen maar er zijn ook koop woningen.

Op de Eggelaan start men in 2018 met sloop van de huurwoningen.

Hier komt nieuwbouw voor in de plaats.

Foto: Katinka Coenen

Voor de bewoners die op de Eggelaan willen blijven wonen komen er z.g. woonunits als tijdelijke woning.

Er is niet bekend of deze mensen een vergoeding krijgen.

Er wordt ook aan de bewoners de mogelijkheid gegeven tot verhuizing.

Deze mensen krijgen een verhuispremie van euro 5900.

Ondanks dat de meeste bewoners wel positief zijn over de bouwplannen waren er toch nog vragen/opmerkingen mbt:

De communicatie; wanneer krijgen we nu duidelijkheid over de geplande verbouwing, wanneer gaan we verhuizen en waar naar toe?

De verbouwing; blijft de badkamer op de beneden verdieping, waarom worden de schoorstenen verwijderd.

Ook al worden de woningen duurzamer en energiezuiniger; dit staat niet in verhouding tot de verhoging van de huurprijs ( van 480 naar 600 euro p.m). Ook de SP is van mening dat dit in het nadeel is voor de bewoners, vooral voor hen die geen recht hebben op een huurtoeslag. Daarnaast is het onnodig rondpompen van geld.

Eigenaren van de koopwoningen maakten zich ongerust dat indien zij hun huis zullen verkopen er minder voor terug zullen krijgen. Daarnaast vraagt men zich af of de objectiviteit van de taxatie door makelaardij van Oppen niet in het geding is.

We hebben deze vragen voorgelegd tijdens de raadsvergadering waar dit onderwerp aan de orde kwam.

Foto: Katinka Coenen

De desbetreffende wethouder heeft hierop geantwoord.

Deze antwoorden zijn op 19 april aan de bewoners overhandigd zowel persoonlijk als bij afwezigheid in de brievenbus.

Wij hebben de bewoners geadviseerd om als er vragen zijn niet af te wachten maar contact op te nemen met Weller.

Weller is namelijk ook verantwoordelijk voor de sloop en de nieuwbouw. En dus ook de kartrekker mbt de communicatie.