Brief aan het college van B&W gemeente Brunssum inzake fusie

Brunssum, 28 februari 2017

Betreft: Vragen conform RvO art. 43

Geacht college,

Gezien uw brief aan het college van Gedeputeerde staten dd. 7 februari j.l., gehoord de beraadslagingen van Provinciale Staten dd. bij agendapunt 7.6 “Start Arhi-procedure en aankondiging open overleg met de gemeenten Landgraaf, Heerlen, Brunssum, Kerkrade, Simpelveld en Voerendaal”, en gelezen de aansluitende brief van het college van GS in dezen, heeft de fractie van de SP een aantal vragen.

Daarnaast zijn er diverse uitspraken in de krant gekomen van de Burgemeester waarin hij aangeeft dat hij tevreden/blij is dat de herindeling aan Brunssum voorbij gaat. Zoals u weet is de SP niet simpelweg op voorhand voor of tegen een herindeling. Wij zijn voor het behoud van voorzieningen en er dient een meerwaarde voor de inwoners te zijn. De meerderheid van de Raad heeft zich echter uitgesproken voor een zelfstandig Brunssum te zijn, maar andere gemeenten maken andere keuzes in deze. Gezien deze ontwikkelingen zal dit een aantal consequenties hebben voor Brunssum en daar kunnen en willen wij niet voor wegkijken.

De sociale dienst van Brunssum is ondergebracht in een Gemeenschappelijke Regeling, ISD-BOL. Eerder was duidelijk dat Onderbanken per 01-01-2019 deze GR gaat verlaten. Het lijkt zeer waarschijnlijk dat Landgraaf deze GR eveneens per 01-01-2019 gaat verlaten.

Vraag 1. Hoe gaat de gemeente Brunssum toekomstig (waarschijnlijk vanaf 01-01-2019) de uitvoering van de sociale dienst regelen?

Vraag 2. Indien Brunssum zich wil aansluiten bij een andere Sociale dienst, wat gaat dit betekenen voor het niveau van de voorzieningen van de burger van Brunssum en tegen welke kosten?

Vraag 3. Indien Brunssum zich aansluit bij een andere sociale dienst, wat gaat dit betekenen voor de autonomie van keuzes die wij in Brunssum nu en toekomstig gaan maken?

Vraag 4. Indien Brunssum een eigen sociale dienst gaat optuigen, wat gaat dit betekenen voor het niveau van de voorzieningen van de burger van Brunssum en tegen welke kosten?

Vraag 5. Afhankelijk van de beantwoording van de vragen 1, 3 en 4 willen wij graag van u horen hoe een en ander voor het personeel van ISD-BOL zal verlopen?

Vraag 6. Afhankelijk van de beantwoording van de vragen 1, 3 en 4 willen wij graag van u horen wat de desintegratiekosten voor Brunssum zijn. Dit inclusief een eventueel sociaal statuut voor de medewerkers.

Naast de sociale dienst wordt er in de regio samengewerkt in het WOZL. Besluitvorming in WOZL kan financieel grote consequenties hebben. Bij een herindeling zal Landgraaf-Heerlen in de AVA ( Algemene Vergadering van Aandeelhouders) qua stemverhouding bijzonder dominerend zijn.

Vraag 7. Wat betekent de stemverhouding na 01-01-2019 in de AVA van WOZL voor de invloed die Brunssum in dit gremium nog rest?

Vraag 8. In welke mate hebben wij nog invloed op de kosten van WOZL en daarmee ook op het beslag op onze begroting?

Qua politie is er de eenheid Brunssum-Landgraaf met kantoor in Brunssum. Het ligt in de rede dat na 01-01-2019 Landgraaf opgaat in de eenheid Heerlen, vanwege de bestuurlijke driehoek.

Vraag 9. Kan de politie eenheid Brunssum nog zelfstandig blijven bestaan of wordt deze ondergebracht bij de nieuwe gemeente Landgraaf-Heerlen?

Vraag 10. Wat gaat bovenstaande betekenen voor het politiebureau aan de Prins Hendriklaan. Blijft dit bestaan of wordt het een loket met beperkte openingstijden?

De term herindeling ligt bij velen in Brunssum heel gevoelig. Wij begrijpen dit. Maar er ligt toch geen taboe op het hebben of verstrekken van informatie.

Vraag 11. Wat wij van u willen weten is of er ten aanzien van één of meerdere herindelingsvarianten een onafhankelijk onderzoek voorligt waar de voor- en nadelen voor onze burgers onderzocht zijn?

Zo ja, dan zouden wij dit graag ontvangen.

Zo nee, bent u bereid een dergelijk onderzoek te laten verrichten?

Gezien de eerdere heldere stellingname van het college ten aanzien van herindeling nemen wij aan dat bovenstaande kwesties onderzocht zijn en deze vragen binnen de gestelde termijn van 30 dagen schriftelijk beantwoord kunnen worden.

Bij voorbaat dank voor uw beantwoording,

Namens de SP fractie,

Katinka Coenen