Neverending story: Buitenring Parkstad

19 januari 2016

Neverending story: Buitenring Parkstad

Foto: SP

De aanleg van de Buitenring Parkstad is in volle gang. Ook in Brunssum worden de gevolgen daarvan steeds meer merkbaar. In de loop van de aanleg van de Buitenring worden de plannen steeds overnieuw aangepast.

Zo ook bij Brunssum. Het oorspronkelijk plan was om de weg in te graven in de mijnsteenberg Hendrik, door deze verdiepte aanleg zou de geluidsoverlast voor de aanwonenden aan de Eindstraat, Bouwbergstraat en de Slesingerstraat beperkt blijven.

De provincie is van plan/ heeft reeds aanstalten gemaakt om de Buitenring niet meer in te graven in de mijnsteenberg maar er overheen te leggen om zo kosten te besparen maar met het gevolg dat de bewoners  aan de Eindstraat, Bouwbergstraat en Slesingerstraat moeten leren leven met extra geluidsoverlast.

Foto: SP

SP Brunssum zou SP Brunssum niet zijn als we niet in gesprek zouden gaan met de bewoners over deze nieuwe situatie en hoe zij hier tegen aankijken.

Wij zijn, ondersteunt door een raadslid van SP Kerkrade, de fractievoorzitter, de fractiemedewerker en een commissielid van SP Limburg, op 9 januari de buurt ingetrokken om met de bewoners in gesprek te gaan.

Waar we al snel achter waren is dat de bewoners deze aanpassing niet zonder slag of stoot zullen accepteren en dat ze zullen strijden voor hun woonomgeving/woongenot dat de afgelopen jaren al flink afgenomen is.

Sommige bewoners waren verbaasd om de SP te zien want zit de SP niet in de coalitie en moeten ze daarom dan ook eens zijn met wat er gebeurd met de Buitenring? Het klopt: de SP zit in de Provincie mee aan het roer maar de SP was steeds tegen de Buitenring. Nu de Buitenring een feit is en dat zelfs de hoogste rechter in Nederland bepaalt heeft dat deze aangelegd mag worden vind de SP dat de aanleg  van en de Buitenring zelf geen schade mag opleveren voor mens,natuur of milieu. En daarom weegt het oordeel van de aanwonenden over de aanpassing van de Buitenring voor de SP zwaar.

Andere bewoners dachten dat het niets meer zou uithalen en vonden het verspilde moeite van ons. Nadat we uitgelegd hadden dat de aanpassing van de Buitenring bij Brunssum pas op 19 februari door Provinciale Staten besproken word en de besluitvorming hierover  pas op 18 maart volgt vonden ze het toch fijn dat wij de moeite namen om met hun in gesprek te gaan.

Foto: SP

Bij de bewoners die niet thuis waren komen we op een later tijdstip terug zodat we met iedereen gesproken hebben.

Als we iedereen gesproken hebben beraden wij ons op  verder te ondernemen stappen die wij in een bewonersbijeenkomst in de eerste week van februari bespreken met de bewoners.