De Gemeentebegroting van 2016

6 december 2015

De Gemeentebegroting van 2016

​Thema:" Consolideren en Investeren"

In november vond de begrotingsvergadering plaats.

Thema van de begroting voor 2016 is "Consolideren en en Investeren". Met consolideren bedoelt men: behouden wat goed is.

Maar wat wil het huidige college graag behouden en waarin wil men (blijven) investeren?

Dat is afgelopen jaren langzamerhand wel duidelijk geworden, namelijk in grote projecten zoals het Masterplan Centrum, waarvan de Brikke Oave en het Lindeplein inmiddels zijn gerealiseerd; het winkelcentrum gaat binnenkort op de schop.

Ondertussen heeft men ook al veel geld gestoken in Het Grote Pretpark Nature Wonder World (NWW), zonder dat het duidelijk is of het doorgang kan vinden. En is men al bezig om het gebied rond de Oostflank in te richten om het toegankelijk te maken  voor bedrijven en NWW door middel van de Buitenring, waar ook al miljoenen euro's in is gestoken.

Gemeente Brunssum heeft duidelijk grote ambities op het gebied van bouwactiviteiten. "Investeren loont" ropet het College. Maar wie plikken daar nu echt de vruchten van, vragen wij ons af.

Veel bewoners van Brunssum (40,7%) hebben te maken met een laag inkomen. Deze mensen moeten elke maand weer de eindjes aan elkaar knopen om de vaste lasten te betalen. Veel mensen raken hierdoor in de schulden. De SP vraagt zich dan ook af hoeveel geld dit College voor deze mensen over heeft?

In 2015 is het kabinet ook flink gaan bezuinigen op de zorg en ondanks dat alle gemeenten hiermee worden geconfronteerd, is het nog een kwestie van een politieke keuze of je, als gemeente, bereid bent om ervoor te zorgen dat er geen mensen tussen wal en schip vallen.

Het blijkt dat gemeente Brunssum behoorlijk karig is met het uitgeven van geld aan mensen.

Het afgelopen jaar is de gemeente al gaan bezuinigen op de vergoedingen van de regiotaxi en blijkt dat de eigen bijdrage voor huishoudelijke ondersteuning per uur vele malen duurder is dan in andere gemeenten.

In de begroting stond dat er €163.000,- uitgegeven wordt aan de schuldhulpverlening. Behoorlijk bedrag denkt u dan: alleen als je dan vergelijkt met wat Heerlen uitgeeft (2 miljoen euro). Heerlen geeft dus 4 keer meer per inwoner  uit om de bewoners uit de schulden te helpen dan Brunssum!

Daarnaast worden nu een aantal medewerkers van Meander geconfronteerd met een lager salaris dan voorheen, puur omdat de gemeende NIET bereid is om voldoende bij te leggen voor de medewerkers. Het probleem is dat er in de thuiszorg de afgelopen jaren alleen nog maar naar de laagste prijzen is gekeken en niet naar de kwaliteit van de zorg. Daarnaast heeft de gemeente toch als taak om goede zorg te blijven bieden voor de Brunssummers. Wat dat betreft hield wethouder Gelissen zich behoorlijk onnozel en deed net alsof er geen probleem bestaat. Onze motie die wij hiervoor hebben ingediend werd dan ook verworpen.

De motie voor de verlaging van de eigen bijdrage naar €5,- voor huishoudelijke ondersteuning in 2016, door ons ingebracht, is uiteindelijk wel aangenomen net zoals de motie om de vergoedingsregeling voor chronisch zieken en gehandicapten te evalueren.

Nogmaals: investeren in mensen of stenen is een politieke keuze.

De SP zal de gemeente hierin scherp houden!!

Katinka Coenen

Fractievoorzitter SP Brunssum ​​