NATURE WONDER WORLD

22 juni 2015

NATURE WONDER WORLD

In de raadsvergadering van 9 juni jongstleden kwam het raadsvoorstel aan bod om een bedrag van €75.000,-  ter beschikking te stellen door de gemeente ten behoeve van de ontwikkeling van Nature Wonder World (NWW).

Het gaat hierbij om fase 3A; tijdens deze fase zal onderzocht worden of de financiering van de park haalbaar is.

Er is al veel gezegd en geschreven over NWW. Ook de SP heeft van het begin af aan twijfels gehad over de haalbaarheid van dit park.

De investering in dit park zal nu al rond de €530.000.000 zijn. Is dit plan niet te groots en wel haalbaar?

Waar vooral op ingezet wordt is dat dit park 1730 fulltime banen zal opleveren, waarvan voornamelijk parttimers. Ook zullen veel banen komen die menssen die extra kwetsbaar zijn, zoals allochtonen en vrouwen.

En de verhouding laagopgeleiden tot hoogopgeleiden zal 80% tot 20% zijn. Daarvan zullen 300 bijstandsgerechtigden uit Brunssum worden ingezet.

Een ultieme kans om werkgelegenheid te creeëren. De SP is uiteraard gevoelig voor dit argument en wil daarom serieus onderzoeken wat er op dat vlak mogelijk is.

Aangezien er in de afgelopen jaren door de gemeente Brunssum al €225.000,- is uitgegeven voor het eerste concept van NWW en de technische en financieel-economische haalbaarheid, willen wij die duidelijkheid wel eens krijgen of er voldoende private investeerders zullen zijn.                                                                                   Dat is de enige reden voor ons geweest om akkoord te gaan met dit bedrag voor het onderzoek.

De SP heeft niet de intentie om oeverloos gemeenschapsgeld te pompen in een commercieel park waar men dure entreekaartjes voor zal moeten betalen.  De ondernemer zal toch zijn eigen broek moeten kunnen ophouden.