Buurtonderzoek SP

1 juni 2015

Buurtonderzoek SP

Bewoners bang voor overlast hangjeugd

Dit keer hebben wij een buurtonderzoek onder de directe bewoners van de Markt en de Marktstraat gedaan. Dit naar aanleiding van plannen van de gemeente om op de Markt een skatebaan aan te leggen.

De bewoners gaven hun afkeuring bover deze plannen aan. Zo'n skatebaan gaat volgens hen jeugd en jongeren aantrekken die (weer) voor overlast kunnen gaan zorgen. In het recente verleden was dat ook het geval.

Overlast

Voordat de gemeente het noodgebouw van de St. Franciscusschool op de Markt plaatste troffen jongeren zich op de parkeerplaats. Er werd harde muziek gespeeld afkomstig uit autoradio's, er werd gedronken, drugs gebruikt/verhandeld, gecrosst met auto's en scooters, speeltoestellen en prullenbakken werden gesloopt en rotzooi achtergelaten. Bewoners vrezen dat door de aanleg van een skatebaan overlast van jongeren weer orde aan de dag wordt.

Liever zien zij een mooie groene voorziening met banken, fatsoenlijke bestrating/parkeergelegenheid en gepaste speeltoestellen voor kinderen die er wonen.

Op de vraag waar jongeren dan hun plek moesten krijgen gaf men aan dat het voetbalveld van Treebeek Sport ( tussen Treebeek en Tuindorp/Passert) dat thans er maar ligt zonder bestemming een goede locatie zou zijn. Knap het gebouw wat er ligt op en de jeugd heeft een mooie plek buitende bewoonde kom waar niemand overlast zal hebben, aldus de bewoners.

Naar aanleiding van dit buurtonderzoek heeft de SP zich in verbinding gesteld met enkele bewoners die zich willen verzetten tegen de aanleg van de skatebaan. Samen met onder andere het Wijkteam Brunssum West willen wij de mogelijkheden gaan onderzoeken om een andere bestemming voor de Markt te bewerkstelligen. Volgens de gemeente liggen deplannen namelijk nog niet vast en kunnen bewoners nog hun wensen uiten over hoe de Markt eruit moet komen te zien.

Uw buurt, uw wensen waarvoor wij ons samen met U hard willen maken.

Meer info ? email: brunssum@sp.nl