Nieuws uit de Gemeenteraad

22 december 2014

Nieuws uit de Gemeenteraad

Raad 9 dec. 2014

Op de raadsvergadering van 9 dec. jl. werden de verordeningen m.b.t. de participatiewet in behandeling genomen.

Vanaf 1 januari 2015 treedt de Participatiewet in werking. De gemeente wordt vanaf die datum verantwoordelijk voor mensen met arbeidsvermogen die ondersteuning nodig hebben. Deze mensen zitten nu in de wet Werk en Bijstand, de Wet sociale werkvoorziening en in de Wajong (jonggehandicapten).

Deze wet gaat gepaard met bezuinigingen van bijna 2 miljard euro. Dit betekent in de praktijk dat er vanaf 1 januari geen nieuwe instroom meer mogelijk is bij de sociale werkplaatsen.

Alle 240.000 Wajongers zullen worden herkeurd. Tot slot komen de bijstandsgerechtigden aan de beurt. Een kostendelersnorm wordt ingevoerd; d.w.z. dat het normbedrag van de uitkering bij meer inwonende volwassenen zal worden verlaagd. De regels voor het verrichten van arbeids- en reintegratieverplichtingen zal worden aangescherpt.

En al hoewel de wethouder heeft gezegd dat er gekeken zal worden naar het maximaal haalbare voor een klant, en op maat zal worden gewerkt, roept dit bij veel mensen toch veel stress en onrust op. Uit eigen ervaring weten wij dat de meeste mensen die in de bijstand zitten het geen enkel probleem vinden om een bijdrage te leveren aan de samenleving, mits zij daar toe in staat zijn.

Want veel van deze mensen zijn door psychische en of lichamelijke problematiek niet in staat om volledig te participeren in deze maatschappij. Het is geen onwil maar juist onmacht die hen in een financieel afhankelijke positie dwingt.

Volgens de SP slaat deze regering de plank dan ook volledig mis met deze Participatiewet; door deze drastische bezuinigingen zullen straks nog meer mensen vanuit de Wajong en de Sociale Werkvoorziening in de bijstand terecht komen, regelrecht de armoede in.

Door een tweetal moties wil de SP toch een verschil aan brengen in het komende beleid.

De eerste motie die de SP heeft ingebracht is om de 1 euro p. uur premie in stand te houden bij Betere Buren. Deze premie gaat namelijk in 2015 afgeschaft worden.

Betere Buren is door de gemeente opgericht om burgers die nu in de bijstand zitten te leren om in een werkritme te komen en van daaruit door te laten stromen naar een reguliere baan.

Deze mensen werken in de groen of tuinonderhoud, poetsen bij mensen thuis en hebben een was- en strijkdienst. Zij werken een aantal uren per week met behoud van een uitkering.

De SP vindt dat daar financieel best wat tegenover mag staan omdat zij productief bezig zijn en daarnaast is zo’n uitkering echt geen vetpot en elk extraatje is meer dan welkom voor deze mensen. Mensen die vrijwilligerswerk doen bij andere instanties, krijgen ook regelmatig een financieel extraatje bovenop de onkostenvergoeding. Echter dat kan er bij de huidige coalitie echt niet vanaf. De SP constateerde dat nog voordat de wethouder met een kostenberekening kwam, alle coalitiepartijen al tegen deze motie waren. Dus als het om extra geld gaat voor mensen in de bijstand dan geeft het college en zijn coalitiepartijen niet thuis.

De SP vindt het ook belangrijk dat jongeren een positieve stimulans moeten krijgen om een diploma te halen zodat ze later een goede kans op werk zullen krijgen.

Daarom heeft zij de motie ingediend om de korting in de bijstand op schoolverlaters af te schaffen.

Jongeren die onverhoopt stoppen met hun studie en dan in de bijstand terecht komen, krijgen nu een korting van 25% op de bijstandsnorm voor zes maanden.

De motivering hiervan zou zijn dat de bijstandsuitkering hoger zou zijn dan de studiefinanciering; alleen wordt daarbij vergeten dat een scholier wel mag bijverdienen en dat in de bijstand alle inkomsten worden gekort op de uitkering.

We hebben het dan niet over een gemiddelde scholier die van school af gaat en dan nog wat geld van pa en ma krijgt toegestopt. We hebben het hier over jongeren die uit kansarme milieus komen waarvan de ouders zelf vaak laagopgeleid zijn en waar er geen ruimte is om hun kinderen financieel bij te staan indien zij in de bijstand terecht komen.

Door een korting in de bijstand leeft een jongere ver onder de armoedegrens en is hij dan vooral bezig met overleven. Laat staan dat dat zijn hoofd er dan naar staat om opnieuw een studie op te pakken.

Zo’n jongere heeft juist een materiele en emotionele steun in de rug nodig in plaats van hem te straffen met een korting in de bijstand en alweer onnodig een drempel op te gooien om te gaan studeren.

Echter ook deze motie werd door alle coalitiepartijen verworpen.