h

Nieuws uit de Gemeente Brunssum

19 november 2014

Nieuws uit de Gemeente Brunssum

Raad 28 oktober en de programmabegroting 4 nov.

 

Op de raadsvergadering van 28 okt. werd de decentralisatie van de WMO en de jeugdzorg behandeld. De bedoeling is dat de meeste zorgtaken, welke voorheen de verantwoordelijkheid was van de regering, worden overgenomen door de gemeente. Nu heeft de SP altijd gezegd dat de zorg dichter bij de mensen moet komen te staan, dus op zich geen slecht idee. Alleen het rappe tempo waarin deze overgang moet plaatsvinden en gepaard met de grote bezuinigingen is wel een groot bezwaar voor de SP.

Elke gemeente kan het nu op eigen wijze bepalen hoe de zorg eruit komt te zien en waar op bezuinigd kan worden.

In de beleidstukken werd uitgebreid beschreven hoe de nieuwe zorg eruit moet komen te zien. Een van de stukken, welke over de WMO gaat, heet op “op eigen kracht”. Daarin werd oa benoemd dat er nu meer gekeken moet worden naar wat men zelf kan en niet naar waar men recht op heeft.

Maar daar schuilt dus juist het gevaar; want niet iedere burger is in staat op eigen kracht vooruit te komen omdat hij/zij  niet over voldoende vaardigheden en de mogelijkheden beschikt.

Zo stond er in het beleidsstuk dat de burgers een “bewijslast” moeten aandragen bij het aanvragen van een maatwerkvoorziening. In eerste instantie wordt er namelijk aan de “keukentafel” besproken met de burger en de medewerker van de gemeente of er mensen in zijn omgeving zijn die hem kunnen helpen of dat een collectieve voorziening zoals de belbus of een strijkdienst  hem kan helpen. Is dit niet voldoende en wil hij hulp- op- maat zoals bv.  de thuiszorg, dan moet hij dus bewijzen dat hij hiervoor in aanmerking komt.

Wij hebben de wethouder hierover uitgebreid bevraagd ( want hoe moet iemand nu bewijzen dat iemand hem niet kan helpen, vooral als deze mensen niet eens bestaan?) en een amendement (= een wijzigingsvoorstel) over ingediend om deze “bewijslast” eruit te halen.

De wethouder heeft toen al vrij snel besloten om dit amendement toe te kennen en dus de “bewijslast” eruit halen. Hij kon namelijk zelf ook niet aangeven hoe dit bewezen moet worden.

Het tweede amendement ging over de compensatieregeling voor chronisch zieken en gehandicapten.  Deze landelijke regeling geeft een compensatie voor de extra kosten die deze mensen maken zoals medicatie, fysiotherapie enz. Deze regeling is komen te vervallen per 1 januari 2014. Het is dan aan de gemeente om te bepalen of zij deze kosten gaan compenseren en op welke manier.

Het college heeft bedacht dat dit wel gecompenseerd kan worden maar dat dit niet meer vanzelfsprekend is. Daarom hebben zij bedacht dat dit vergoed kan worden via de individuele regeling bijzonder bijstand. Dat betekent dat de burger dan bij elke vergoeding opnieuw een aanvraag moet doen, opnieuw formulieren moet invullen, opnieuw bewijzen moet overleggen.

Naar ons idee , kan dit op een andere manier, namelijk via een categorale regeling via de WMO. Dat betekent dat de burger eenmalig zijn gegevens moet overleggen en dan vervolgens bij elk post van zorgkosten, automatisch een compensatie krijgt. Ook kan dit meteen aan de “keukentafel” besproken worden , waardoor de weg naar de vergoeding gemakkelijker wordt gemaakt.

Ook hiervoor hebben wij een amendement ingediend; deze werd door de meerderheid helaas niet gesteund.

Het college laat hiermee zien dat ze opzettelijk drempels wil opwerpen voor het aanmerking komen van sociale voorzieningen.

We hebben daarnaast ook onze zorg uitgesproken over het feit dat Brunssum als enige gemeente van Parkstad, ervoor heeft gekozen om de ong. 50 zorgaanbieders die er momenteel bestaan, te reduceren naar een tiental. Dat kan betekenen dat er daardoor burgers, die nu van gespecialiseerde zorg gebruik maken, tussen wal en schip zullen vallen.

Wethouder Gelissen maakt zich daar duidelijk minder zorgen over; volgens hem leidt dit alleen maar tot meer efficiëntie.

 

Ook tijdens de behandeling van de begroting op 4 nov. kwam duidelijk naar voren dat sociale voorzieningen voor de burger minder belangrijk zijn voor dit college. Wij hebben daar een motie ingediend om de bezuiniging op de logopedische screening op Peuterspeelzalen tegen te gaan.

Voor ons is het van belang dat  het opsporen vroegtijdige problemen op gebied van taal en spraak van groot belang is bij jonge kinderen, waardoor er snel een behandeling kan worden ingezet en erger kan worden voorkomen.

Ook deze motie werd verworpen.

Naar ons idee wordt er wel genoeg geld uitgeven aan grote projecten zoals Nature Wonder World en de Buitenring en Centrumplan, maar als het dan op sociale voorzieningen aankomt, geeft het college niet thuis!

Daarom zijn wij dus ook niet akkoord gegaan met de begroting.

 

 

Reactie toevoegen

U bent hier