15 april 2014

De SP-fractie in Brunssum is in meerdere opzichten een bijzondere. De partij keert na jaren van afwezigheid terug met de enige twee vrouwen in de hele gemeenteraad, die nog hun politieke debuut maken ook.

Tot de verkiezingen in 2006 was de SP een vaste waarde in de Brunssumse gemeenteraad. De partij leverde met wijlen Klaas Overdijk zelfs een wethouder. Totdat de klad erin kwam. Herrie in de tent, einde SP in Brunssum.

Katinka Coenen en Myrtho Wojtkowiak blikken niet graag terug op die turbulente tijd. „Voordat wij onze opwachting maakten ging er iets mis. In 2007 zijn we helemaal opnieuw begonnen. Bewust sloegen we de verkiezingen in 2010 over. We wilden leren van het verleden en gaan voor een nieuwe, sterke afdeling met de juiste mensen in het bestuur.”

De afgelopen raadsperiode benutten de SP-dames met hun partij door zich onder de bevolking te begeven. Ze voerden met de betrokkenen acties tegen bezuinigingen in de thuizorg en de sociale werkplaat en kwamen in het geweer tegen Awacs. „We voerden gesprekken in de wijken. Heerlen had de ‘klopclub’ van de SP, wij noemden het ‘buurten in de buurt’. Hoe bevalt het om hier te wonen? Wat kan anders? We wilden het allemaal van de Brunssumers zelf horen.”

Alle inzet leidde tijdens de verkiezingen in maart tot een terugkeer in de raad. Met twee zetels nog wel. Die straks warm worden gehouden door Coenen en Wojtkowiak. De één opgegroeid in Nijmegen, de ander in Schinveld, maar intussen diep geworteld in Brunssum. „We hadden op één plek gehoopt, dus met twee zijn we zeker blij.”

Hoe denkt het duo zich als politieke debutanten staande te gaan houden in een ruimte die toch vooral bevolkt wordt door geroutineerde en mondige mannen als Servie L’Espoir, Jo Palmen en Jack van Oppen? „Door lef te hebben. Jarenlang hoorden we het geluid van de straat. Het wordt tijd dat over te brengen in de raadszaal. We zijn gedreven, enthousiast en stonden als zorgmedewerkers met de voeten in de modder.”

Daarmee willen Coenen en Wojt kowiak zeggen dat de politieke protocollen hen misschien vreemd zijn, ze weten wél wat die zo gevreesde decentralisaties inhouden. „Zorgtaken, jeugdzorg en de kwetsbare kant van de arbeidsmarkt zijn door het kabinet bij de gemeenten gedropt. Dat gaat gepaard met flinke bezuinigingen. De SP staat voor wijkgericht werken, maar invoering met deze noodvaart is ook ons iets te rigoureus. Uit de praktijk weten we wat het inhoudt. Voorbeeldje. Een 83-jarige vrouw met een rollator kwam naar ons toe. ‘Als ik straks ouder ben, wie moet dan voor me zorgen? Mijn buurman met één been kan het niet.’ Treurig dat mensen zich daar druk om moeten maken.”

Ze mogen dan onervaren zijn, de Brunssumse vrouwen gaan met goede moed de raad in. Goed voorbereid bovendien. „We hebben veel scholing gehad in debatteren en dossiers lezen. Interne cursussen van de SP, verzorgd door kopstukken als Riet de Wit en Jan Marijnissen. Belangrijkste tip: ken je dossiers door en door. Nou, daarvan is bij ons wel sprake. We hebben menig raadsvergadering bezocht tussen 2010 en nu en daarnaast alle berichtgeving gevolgd.”

Coenen en Wojtkowiak zeggen onderdeel te zijn van een trend: ‘vrouwen met ballen’ in de raad. SP-vrouwen welteverstaan. „In Landgraaf zit Irma Koopman, in Kerkrade Marianne Laumann, in Sittard-Geleen Marleen van Rijnsbergen en wij in Brunssum. Goed voor veel kennis en steun. Dat is het voordeel van een landelijke partij op lokaal niveau. De contacten zullen we intensiveren en er komen regionale overleggen. Wij redden ons wel.”

Bron: Limburgs Dagblad