Verkiezingsprogramma gemeenteraadsverkiezingen maart 2014

2 januari 2014

Verkiezingsprogramma gemeenteraadsverkiezingen maart 2014

Brunssum, een groene gemeente met een rood hart

Verkiezingsprogramma SP Brunssum 19 maart 2014

INHOUDSOPGAVE

1. Gemeentelijke Organisatie

2. Uw zorg…ónze zorg!!!

3. Werk- en armoedebeleid

4. Wonen

5. Winkelcentra

6. De Buitenring

7. Awacs

INLEIDING
Zonder Actie geen Fractie!

Nadat de SP voor het laatst in de gemeenteraad heeft gezeten en de afdeling uit elkaar is gegaan, is er in 2008 een nieuw bestuur opgericht bestaande uit nieuwe SP-leden. In de jaren daaropvolgend heeft dit bestuur zich gericht op uitbreiding en stabilisatie van de afdeling. De maatstaven daarvoor zijn dat de afdeling organisatorisch, ideologisch en bestuurlijk op orde zijn. De afdeling heeft hier de afgelopen jaren hard aan gewerkt. De leden werd de mogelijkheid geboden om scholing te volgen. En de juiste mensen werden op de juiste plek gezet. Belangrijk daarbij is dat de SP regelmatig zijn gezicht laat zien onder de bevolking door acties te voeren en zichtbaar te zijn op straat. Wij hebben de afgelopen jaren o.a. acties gevoerd voor de Wet Sociale Werkvoorziening, landelijke acties tegen het Kunduz-akkoord, tegen de toenemende armoede onder de kinderen in Nederland, wij hebben onze steun uitgesproken voor de Syrische revolutie maar ook samen met de thuiszorgmedewerkers actie gevoerd tegen de bezuinigingen op de Thuiszorg.
Daarnaast hebben wij ook regelmatig buurten bezocht en onderzoek gedaan naar het leefklimaat van de buurt.
De SP: menswaardigheid, solidariteit en gelijkwaardigheid.

Dit zijn de drie maatstaven die de SP altijd als uitgangspunt neemt, ongeacht welk onderwerp of thema. Wij blijven ons inzetten voor een gelijkwaardige behandeling van alle mensen. Ook al zijn wij niet gelijk; elk mens moet ongeacht zijn afkomst kansen krijgen om zich te kunnen ontwikkelen en gelukkig te worden. Daarom zullen we blijven strijden en solidair zijn met de mensen die het minder hebben of niet in staat zijn om voor zichzelf op te komen. Zodat ook zij hun menselijke waardigheid kunnen behouden.
De SP wil dat de gemeente een discriminatievrije gemeente is. Of je nu man of vrouw bent, jong of oud, homo of hetero, gelovig of ongelovig, allochtoon of autochtoon, met of zonder beperking; wij accepteren het niet dat mensen worden uitgesloten en als burgers aan de kant worden gezet.
Ook de gemeente Brunssum heeft tegenwoordig helaas te maken met inbraken, zakkenrollers, overvallen, jongeren die overlast veroorzaken. De SP is bij bestrijding hiervan vooral voor een preventieve aanpak in plaats van een curatieve aanpak.
De huidige gemeenteraad is er trots op dat men bij de landelijke verkiezing van de groenste gemeente tot de derde plek is verkozen. Dit klinkt natuurlijk mooi en ook wij willen graag dat de gemeente een natuurrijke gemeente blijft.
Maar wat ons betreft moet het natuurlijke ook de roodste (lees: meest linkse) gemeente van Parkstad worden!
Vanuit het kabinet worden de gemeentes de komende jaren geconfronteerd met vele bezuinigingen op de zorg en de jeugdzorg die vervolgens zullen worden overgeheveld naar de verantwoordelijkheid van de gemeentes.
Het uitgangspunt van deze regering is dat de burger zelf meer moet gaan bijdragen aan deze maatschappij. Deze "mooie "gedachte heeft eigenlijk maar één reden; namelijk men wil bezuinigingen op de zorg. Veel burgers zijn al overbelast door de hoge lasten, het werk, het gezin en mantelzorg. Het leven is door het invoeren van de euro alleen maar duurder geworden. De zorgverzekering dekt lang niet meer alle kosten; het eigen risico is enorm verhoogd de afgelopen jaren. De ouderen moeten veel inleveren op hun pensioenen.
De SP is van mening, dat er bezuinigd wordt op de verkeerde groep mensen. De lastenverzwaring komt bij de mensen terecht die de minste rek hebben in hun inkomen. Volgens de SP kunnen er andere keuzes worden gemaakt: geen lastenverzwaring bij de lage inkomens, maar bij de allerrijksten en de grote bedrijven. Het kabinet Rutte II kiest er juist bewust voor om de bedrijven en de allerrijkste burgers te ontzien. De zorgverzekeraars mogen wél 1.4 miljard euro winst maken of er mag bijvoorbeeld wél miljoenen euro's uitgegeven worden aan een JSF.

SP houdt baantjesjagers buiten de deur
De raadsleden en wethouders van de SP staan hun volledige raadsvergoeding en wethouderssalaris af aan de eigen partij. In ruil hiervoor krijgen zij van de SP een onkostenvergoeding die gebaseerd is op de werkelijk gemaakte kosten. Het uitgangspunt hierbij is dat men niet gaat voor het eigenbelang maar voor het belang van de burgers die hem/haar heeft gekozen.

1. Gemeentelijke Organisatie
Over het algemeen leveren herindelingen geen geld op maar kosten ze geld. Bovendien komt het bestuur verder van de mensen af te staan en dat vindt de SP geen goede zaak.
In de gemeente Brunssum zijn momenteel 5 wethouders waarvan er een paar parttime werken. Dit kost de gemeente en de burgers meer geld en bovendien leidt dit tot bestuurlijke versnippering.

Wat biedt de SP ?

De SP wil alleen een herindeling als er draagvlak is bij de bevolking, dit kan door middel van een referendum.
De SP pleit voor 3 wethouders.

2. Uw zorg…ónze zorg!!!
Zorg is een basisrecht!!
Voor de SP betekent het dat : Iedereen recht heeft op zorg
Zorg betaalbaar is
Zorg kwalitatief en professioneel is
Zorg efficiënt is
Zorg door de overheid wordt gefinancierd
Door de landelijke politieke keuzes die in de afgelopen jaren zijn gemaakt, is de toegang tot de sociale verzorgingsstaat zoals die na de 2eWO was opgebouwd, steeds meer afgebroken. De voorzieningen die voor iedereen beschikbaar waren, zijn ‘verkocht’ aan particuliere bedrijven en zorgverzekeraars. Deze zijn grote ondernemingen geworden die even grote winsten draaien. Zorg is geen handel, zorg is een recht!
Wist U dat er door de zorgverzekeraars 1.4 miljard winst is gemaakt in het afgelopen jaar?
Wist u dat de zorgverzekeraars 600,- euro van uw premie per zorgverzekerde, pér jaar, besteden aan reclame en sponsoring?
Er is dus geld voor zorg, het zit alleen op de verkeerde plekken! Het wordt niet besteed aan de mensen waar het toch voor is bedoeld!
Het Kabinet Rutte II gaat met ingang van 2015 het hele zorgsysteem veranderen. De verantwoordelijkheid voor zorg wordt geheel afgeschoven naar de gemeente. Daarbovenop komen ook nog eens miljoenen bezuinigingen.
Omdat dit een enorm ingrijpend plan is willen we er graag wat duidelijkheid in scheppen, wat gaat er dan precies veranderen?
Door alle protesten vanuit de patiëntenfederatie NPCF is inmiddels een wijziging gekomen in het wetsvoorstel om de gemeente voor de verzorging; en de zorgverzekeraar voor de verpleging in te zetten. Dit zou immers onherroepelijk tot een tweedeling leiden in de hulpvraag van de cliënt.
Dus hulp bij persoonlijke verzorging (douchen, uit/in bed, aankleden, eten) en de verpleging wordt door de zorgverzekeraar ingekocht. De gemeente blijft verantwoordelijk voor de persoonlijke begeleiding en huishoudelijke hulp.
De Jeugdzorg gaat naar de gemeente. Alle jongeren en gezinnen met een probleem moeten nu naar de gemeente evenals jongeren met een psychisch probleem (anorexia, angststoornis, ADHD). Jeugdreclassering en (civiel)strafrecht gaat eveneens naar de gemeente.
Helaas kunnen we aan deze plannen als SP weinig meer doen. We kunnen echter wel de uitvoering van het zorgbeleid in de gemeente Brunssum controleren!
Wat betekent het nieuwe zorgbeleid voor de gemeente Brunssum:
Van een budget van 55 miljoen per jaar, moet nu 11 miljoen worden geschrapt!
Dat is maar liefst 20%!!
U begrijpt dat het heel belangrijk is hoe de gemeente Brunssum dit geld gaat verdelen en besteden en daarnaast welke keuzes er worden gemaakt bij de begroting van de gemeente. (Er is wél geld voor een pret-/natuurpark als het Nature World, maar niet voor een traplift?)
De plannen van de gemeente Brunssum zijn al in een gevorderd stadium. Zoals u weet moeten we van de regering naar een ‘participatiemaatschappij’.
Wat houdt dit in voor U ??
De gemeente Brunssum spreekt over ‘op eigen kracht’ en ‘1 gezin, 1 plan’.
Ze gaan uit van de eigen kracht van mensen, hun sociaal netwerk en de inzet in de samenleving………De ondersteuning en zorg zal versoberen, omdat het niet langer betaalbaar lijkt. ‘Betere Buren’ zal worden gebruikt om veel diensten te gaan verlenen die nu door professionele, betaalde krachten worden gedaan. Het betekent niets anders dan dat uw zorg wordt uitgekleed, eerst kijken naar hulp van familie, vrienden, buren.
Dit geldt niet alleen voor thuishulp, dit geldt ook voor gehandicaptenzorg en Jeugdzorg.
De gemeente gaat nu indiceren, bepalen wie zorg nodig heeft en wie zorg krijgt. Binnen de gemeente is vaak geen kennis van de brede facetten binnen die zorg, met alle risico’s van dien.
Er zal rechtsongelijkheid optreden, immers elke gemeente mag naar eigen inzicht haar eigen beleid gaan maken.
Dan worden mensen met een hulpvraag ook nog eens verplicht iets terug te doen of een eigen bijdrage te gaan leveren. Dit terwijl deze mensen al heel kwetsbaar zijn en dus zoveel mogelijk ondersteund dienen te worden. Juist als dingen je boven het hoofd groeien, ben je vaak niet meer in staat de regie in eigen hand te nemen. Door dit soort veranderingen zullen mensen sneller afhaken en geen hulpvraag indienen, met alle negatieve gevolgen van dien voor ouderen, gezinnen en jeugd. Het lijkt een soort ontmoedigingsbeleid.
SP Brunssum heeft het afgelopen jaar actie gevoerd met de thuiszorgorganisatie Meander en heeft in Brunssum alléén al 5000 handtekeningen opgehaald. Landelijk zijn er verschillende demonstraties geweest wat uiteindelijk heeft geresulteerd in 20% bezuinigingen op het totaalbudget i.p.v. 40%.
Aangezien de plannen van de regering pas in 2015 ingaan en ze nog niet allemaal zijn aangenomen door de Kamer, is het mogelijk dat er nog wijzigingen worden aangebracht.
We gaan in ons verkiezingsprogramma uit van de wetsvoorstellen zoals ze er nú liggen.

Wat biedt de SP ?

De SP wil een transparant beleid waarbij iedere inwoner van Brunssum een gelijk recht heeft op zorg.
De SP wil een laagdrempelige toegang tot de zorgvraag dus dicht bij de mensen, afgehandeld door gekwalificeerd personeel.
De SP wil dat het geld ‘geoormerkt’ wordt, d.w.z. dat het ook werkelijk wordt uitgegeven aan waar het voor is bedoeld: UW ZORG.
De SP wil de zorg zoveel mogelijk in eigen hand houden, en niet aan de markt overlaten, dus geen aanbestedingen.
De SP wil inzet van gekwalificeerd personeel voor gekwalificeerde zorg.
De SP wil betaald personeel en geen inzet van mensen uit het bestand van de sociale dienst in de Wmo of de huishoudelijke verzorging.
De SP wil afscherming van privacy-gevoelige informatie om u als burger te beschermen.
De SP wil dat niet alleen u, maar ook uw gemeente, uw werkgever, uw school, enz. verantwoordelijk is voor de bescherming van uw gezondheid. Preventie is dus belangrijk!
De SP wil dat mantelzorgers goed worden ondersteund d.m.v. professionele begeleiding.
Zorg is geen gunst, zorg is een recht!!!

3. Werk- en armoedebeleid
Het kabinet ziet langzaam tekenen van herstel in de economie.
Echter, de praktijk is dat juist bij de laagste inkomens nog steeds harde klappen vallen. Bovendien leidt het blinde bezuinigingsbeleid van dit kabinet tot een enorme toename van mensen die in de problemen komen.

Het aantal mensen in de bijstand groeit snel. Het aantal huishoudens dat in de schulden zit, stijgt. Ook huizenbezitters en mensen met modale inkomens kloppen vaker aan bij de schuldhulpverlening.
Mensen die voorheen een reguliere baan hadden worden nu tegen een bijstandsuitkering in hun oude beroep ‘tewerkgesteld’ !
Bijna 600.000 kinderen groeien op in armoede en krijgen thuis niet elke dag een warme maaltijd. Tienduizend kinderen gaan in Nederland zonder ontbijt naar school (maar liefst één op de negen kinderen groeit op in armoede.)
Er wordt op sociale werkplaatsen en mensen in de Wajong sterk bezuinigd.
Over twee jaar hebben – als gevolg van het kabinetsbeleid – 900.000 mensen een WW of bijstandsuitkering.
Veel culturele instellingen worden getroffen door landelijke en lokale bezuinigingen zoals bibliotheek, muziekschool, sportverenigingen, schoolzwemmen en andere instellingen. Zij verdwijnen geheel of gaan hogere contributies innen. Voor mensen met een minimum inkomen is toegang tot deze instellingen juist heel waardevol. Zo wordt sociale uitsluiting voorkomen en kunnen zij en hun kinderen volledig deel uit blijven maken van de maatschappij.
De Participatiewet wordt naar alle waarschijnlijkheid in 2015 ingevoerd. Het is een samenvoeging van Wajong, WWB, en WSW. De Wajong op zich blijft alleen bestaan voor mensen zonder arbeidscapaciteit. Naar aanleiding van deze Participatiewet zal de gemeente verantwoordelijk worden voor mensen met een arbeidsbeperking. Daarnaast ligt er een bezuiniging van bijna 1.9 miljard euro in het verschiet op de WSW, Wajong en re-integratie.
Het gevolg daarvan is dat veel sociale werkplaatsen op termijn zullen sluiten. Ook de CAO voor beschut werk wordt sterk versoberd of komt helemaal te vervallen. Ook diegenen die een Wajonguitkering ontvangen zullen worden herkeurd. De verwachting is dat er van de 230.000 jonggehandicapten er 130.000 tot 190.000 in de bijstand terecht zullen komen.
De nieuwe beleidsmaatregelen betekenen dat mensen werk moeten gaan zoeken om hun uitkering te behouden of ervoor in aanmerking te komen.
SP Brunssum heeft in 2011 al acties gevoerd tegen de bezuinigingen op de sociale werkplaatsen onder de naam van "Armoede werkt niet". Wij hebben toen ruim 5000 handtekeningen opgehaald die op werkhandschoenen zijn gezet.
Armoede is geen tegenslag, maar een aanslag op de toekomst van jonge kinderen.
Voedselbanken zijn nu al een 'normaal' verschijnsel geworden. Maar liefst 70.000 gezinnen zijn ondertussen afhankelijk van de voedselpakketten, er zijn wachtlijsten voor voedsel en de voedseltekorten lopen op.
In 2014 gaat er 75 miljoen extra naar de gemeenten voor armoedebestrijding. Het bedrag komt op de grote hoop. De gemeente kan het besteden aan armoedebestrijding, maar net zo goed aan lantarenpalen of Nieuwjaarsborrels.
Door een forse bezuiniging van het Kabinet Rutte op inkomensondersteunende regelingen is het voor gemeenten onmogelijk geworden om nog maatwerk te leveren en ervoor te zorgen dat het geld op de juiste plek terecht komt. Werkende armen vallen bijvoorbeeld buiten de boot, net als noodlijdende zelfstandig ondernemers. Zij vervallen in armoede.
Als de bouw van Nature World, een pret- en/of natuurpark (de naam is nog niet zeker) doorgaat, betekent dat werkgelegenheid voor de inwoners van Brunssum. Belangrijk hierbij is wel dat het dan gaat om gegarandeerd, regulier werk met arbeidscontract en volwaardig loon. Het mag niet worden gebruikt als afschuifpost voor zgn. re-integratie en vrijwilligerswerk.

Wat biedt de SP ?

De SP wil dat de gemeente de plicht krijgt alle mensen met een laag inkomen te bedienen en hen financiële ondersteuning te bieden.
De SP wil dat het geld bedoeld voor armoedebestrijding ook als zodanig ‘geoormerkt’ wordt, d.w.z. dat het ook werkelijk wordt uitgegeven aan waar het voor is bedoeld.
De SP wil sociale uitsluiting voorkomen. Er mag niet verder worden geknabbeld aan subsidies voor culturele voorzieningen als bibliotheek, muziekschool, sportvereniging, etc.
De SP wil geen bezuinigingen op de zgn. Gemeentekaarten zodat de inwoners met lage inkomens toch kunnen blijven participeren in de maatschappij.
De SP wil dat de gemeentelijke tarieven slechts gematigd stijgen en er een ruimhartig kwijtscheldingsbeleid voor mensen met een inkomen tot bijstandsniveau wordt gehanteerd.
De SP wil de sociale werkplaatsen openhouden en niet bezuinigen op inkomen en voorzieningen voor mensen met een arbeidsbeperking.
De SP wil eerlijk werk voor eerlijk loon, dus geen werk ónder het minimumloon.
De SP wil eerlijke banen in plaats van de werklozen te straffen: arbeidsbemiddeling via de gemeentelijke werk-/leerbedrijven.
De SP wil re-integratie alleen met uitzicht op regulier werk mét een arbeidscontract, dus geen werk met behoud van uitkering, werken moet lonen!

4. Wonen
Er zijn plannen gemaakt door de gemeente Brunssum voor Brunssum Noord, het zgn. Stadsdeelvisie Brunssum Noord & Centrum. Een lange termijn planning die 15 jaar bestrijkt.
Het woningbestand wordt daarin fors uitgedund en er zou meer groen in de wijk moeten komen. Bovendien moeten voorzieningen beter bereikbaar worden gemaakt voor senioren en het Wijkgebouw ‘Klaver Vier’ zal op een andere plek moeten worden herbouwd.

In deze stadsdeel visie worden de portiekflats in de Poorterstraat, Leenheerstraat, Europalaan, Regentessestraat, en bejaardenwoningen aan de Kennedylaan en de Rooseveldstraat op den duur gesloopt.
Voor de Poorterstraat is de sloopvergunning inmiddels al afgegeven.
Het gaat in het totaal om ongeveer 250 tot 300 woningen.
De onderliggende gedachte is dat ouderen naar het centrum trekken, dichtbij voorzieningen, en daardoor eengezinswoningen achterlaten.

De financiering van de plannen zijn tot nu toe nog onzeker.
De te slopen huizen zijn allemaal sociale huurwoningen.
Huurders zijn bang noodgedwongen naar het centrum te moeten verhuizen. Mensen die voor een sociale huurwoning in aanmerking komen, zijn bang dat er straks geen woningen beschikbaar zijn. Er is nu immers al een wachtlijst bij Weller.
De woningen die gebouwd gaan worden zijn duurdere ‘duurzame’ huizen. Ter compensatie wordt gepraat over een veel lagere energierekening en eventueel huurtoeslag.

Wat biedt de SP?

De SP wil alle ontwikkelingen betreffende Stadsdeelvisie Brunssum Noord & Centrum nauwlettend en kritisch volgen. De nadruk zal daarbij liggen op de plannen met betrekking tot de sociale huurwoningen.

De SP wil indien nodig de bewoners bij eventuele te ontstane problemen ondersteunen en actie ondernemen.

5. Winkelcentra
Een ander punt is dat er al jarenlang veel leegstand is in het winkelcentrum van Brunssum. De gemeente heeft in 2007 het prestigeproject Masterplan Centrum laten ontwerpen om het te veranderen in een Bruisend Brunssum. Ondertussen is er nog maar weinig van die plannen terecht gekomen, de ene na de andere kleine ondernemer neemt zijn uitrek omdat ze het financieel niet meer redden, met als gevolg veel lege winkelpanden. Er zijn nieuwe appartementen gebouwd, waar er ook nog veel niet van bewoond zijn.

Op dit moment merkt men weinig van de Bruisende plannen in het winkelcentrum. Er zijn dus al onnodig veel kosten gemaakt zonder enig resultaat.

Ook in Treebeek lijkt er geen schot in de zaak te komen; van een nieuw winkelcentrum lijkt voorlopig geen sprake. En zowel de burgers als de ondernemers hebben geen idee wanneer er nu wat gaat gebeuren.

Wat biedt de SP ?

De SP wil dat er een anti-leegstandsbeleid komt; de gemeente legt een Leegstandsverordening vast waarmee voor panden die langer dan een jaar leegstaan een alternatieve gebruiker kan worden voorgedragen.

De SP wil openheid en duidelijkheid naar de winkeliers en bewoners toe zodat zij inzicht krijgen in de voortgang van deze plannen.

6. De Buitenring

In 2005 is er in de gemeenteraad een verdrag getekend dat er een Buitenring zou worden aangelegd. Destijds zagen de afgevaardigden van de SP daar wel heil in omdat het de bewoners van Brunssum zou ontlasten van het vaak overbodige verkeer dat Brunssum als transfer gebruikte.
Vandaag de dag is de SP tégen de Buitenring; het zal juist meer overlast gaan veroorzaken voor de mensen die nu in alle rust aan de rand van Brunssum wonen. Bovendien leidt het tot een overbodige vernietiging van de natuur. Daarnaast is de SP van mening dat het gebruik van deze weg totaal overschat wordt en we straks zitten met een praktisch lege weg. Deze weg kost inmiddels wel een half miljard euro. De Raad van State heeft de provincie inmiddels wel toestemming gegeven om tussen Amstenrade en Brunssum alvast een weg aan te leggen onder voorwaarde dat de weg nog niet in gebruik genomen mag worden. Het lijkt meer een prestige project te worden van de PvdA en de VVD die ondanks het verzet van vele bewoners hun zin willen doorduwen. Wij steunen nog steeds het verzet van de bewoners en van Stichting Buitenring Nee en Stop de Buitenring.

Wat biedt de SP ?

De SP wil niet dat de Buitenring er komt en steunt het verzet van de bewoners en van Stichting Buitenring Nee en Stop de Buitenring.

7. Awacs
De geluidsoverlast in Onderbanken, Brunssum en Schinnen is met 35 % verminderd, meldde Mevrouw J. Hennis-Plasschaert
en Mevrouw W.Mansveld in april 2013 aan de Tweede Kamer.

Ook zijn er door omwonenden in 2012 ‘maar’ 15.000 klachten gemeld over herrie, stank, kerosine, uitstoot en laagvliegen. Dit zijn de uitkomsten van het onderzoek dat is verricht naar aanleiding van 2 pittige moties over het continue blijven inzetten van vermindering van geluidsoverlast, in verhouding met het aantal toegestane vluchten, ingediend door SP-er Jansen en Neppérus-Samson.
De Tweede kamer heeft ermee ingestemd dat onder “SLIM” oftewel stillere vluchten ook transportvliegtuigen, tankvliegtuigen en (kleinere) bezoekende vliegtuigen vallen. Terwijl bekend is dat deze vliegtuigen niet de herrie veroorzaken.
Het zijn de grote OTAN-bakbeesten die met een snerpend geluid twee zwarte strepen achterlatend in de lucht over onze tuinen heengieren.
Toch worden deze vliegbewegingen zoals ze in het vakjargon worden genoemd, meegeteld in de berekening van vermindering van geluidsoverlast. Een mooie tabel wordt getoond, waarin duidelijk een afname van vliegbewegingen is te zien en daarmee vertaald als vermindering van geluid.
Het gebruik van andere vliegvelden, andere vliegroutes en simulators wordt tevens meegenomen in de afname van vliegbewegingen en daardoor dus geluidsoverlast.
Het blijft een feit dat de burgers van Onderbanken, Brunssum en Schinnen overlast blijven ervaren van de AWACS, zowel qua geluidsoverlast als ook qua beloftes die er in het verleden zijn gemaakt (tegemoetkoming aanplant 6 hectare nieuw bosgebied, uitvoering van gezondheidsonderzoek) welke trucs (o.a. zoals hierboven staat beschreven) er ook worden gebruikt.

Wat biedt de SP ?

De SP is tegen de bomenkap die volgens de deskundigen van de Awacs-basis nodig is om een beter zicht te krijgen tijdens de landing. Dit is niet nodig als de landing anders ingezet wordt.
De SP wil 35 % minder overlast van het vliegverkeer. Niet incidenteel maar structureel.
De SP steunt actiecomité STOP AWACS.
De SP wil duidelijkheid of de aanbevelingen van het RIVM worden uitgevoerd en dan ook een evaluatie of het werkelijk leidt tot vermindering van gezondheidsklachten.
De SP onderzoekt of de AWACS inderdaad voor Brunssum zoveel werkgelegenheid oplevert als wordt gezegd.