GroenLInks en SP lanceren petitie tegen aanleg Buitenring Parkstad

15 juni 2013

GroenLInks en SP lanceren petitie tegen aanleg Buitenring Parkstad

De provinciale en lokale fracties van GroenLinks en de SP hebben een online petitie gelanceerd waarmee ze hun protest tegen de aanleg van de Buitenring Parkstad kenbaar willen maken. Beide partijen worden in hun actie gesteund door de Stichting Buitenring Nee. Het opstellen van de petitie is gestart nadat de Raad van State te kennen had gegeven 18 maanden extra bedenktijd nodig te hebben om tot een definitief oordeel over de weg te komen.

Volgens GroenLinks Statenlid Carla Brugman is het te gek voor woorden dat de financiering van het plan voor het aanleggen van de weg sinds 2001 is gegroeid van 80 miljoen naar bijna een half miljard euro terwijl het nog steeds om hetzelfde stuk weg van 26 kilometer gaat. “Verkeersknooppunten in de regio zijn veel goedkoper op te lossen zonder dat de leefbaarheid in Parkstad Limburg bedreigd wordt. Wij willen dat de provincie ons belastinggeld investeert in mensen en natuur in plaats van in asfalt”, aldus Brugman.

Eén van die goedkopere varianten is de oplossing die enige tijd geleden door Milieufederatie en Natuurmonumenten. werd aangedragen onder de titel “Parkstad Bereikbaar, Leeffbaar en Groen”. Uitvoering van deze variant zou volgens GroenLinks betekenenen dat het geld wat daardoor over blijft gestoken kan worden in zaken als de aanpak van krimp en vergrijzing in de regio.