KRIMP AAN DE MAAS.

27 februari 2013

KRIMP AAN DE MAAS.

Woensdag 27 februari gaf Jerome Paumen; werkzaam als architect; in het Stadslab in
Sittard een lezing met als titel Krimp aan de Maas.
Krimp

In deze lezing vertelde Jerome zijn visie op hoe om te gaan met de bevolkingskrimp
in Zuid Limburg.

Krimp van de bevolking komt door:
Ontgroening: (jonge-) mensen trekken na hun studie/opleiding weg uit Zuid Limburg
om elders te gaan wonen/werken.

Vergrijzing: er blijven relatief veel ouderen achter met hun specifieke wensen/problemen

Bevolkingsdaling: er worden minder mensen geboren.

Doordat 4,2 personen per dag wegvallen zullen; als er niets ondernomen wordt er een overschot ontstaat van 10.000 woningen.

Jerome Paumen is eerder voorstander van renoveren van woningen dan afbraak. Als voorbeeld gaf hij de mijnwerkerswijken in de westelijke en oostelijke mijnstreek. Deze
mijnwerkerskolonies zijn beeldbepalend; staan voor een deel van de geschiedenis over
de mijnbouw en het is zonde om deze woningen af te breken omdat ze niet meer voldoen aan de huidige normen.
De mijnwerkerswoningen staan in de oorsprong van de wijk met veelal een sterke sociale
cohesie. Als er woningen leeg komen te staan en er wordt geen actie ondernomen zullen
deze verkrotten en daarna worden afgebroken. Dit komt de onderlinge sociale contacten
uiteraard niet ten goede.
Als de wijken niet aantrekkelijk gemaakt worden dan trekken mensen weg uit de wijk met het gevolg dat scholen moeten sluiten; winkels dicht gaan verenigingen leden verliezen en verloren gaan en ook andere voorzieningen moeten sluiten.

Jerome Paumens” aanpak bestaat eruit dat hij de stedelijke vernieuwing stopzet maar de woningen die leegstaan in de wijk renoveert/geschikt maakt voor ouderen/of voor mantelzorgwoningen Ook is hij er voorstander van dat er in leegstaande woningen, al dan niet tijdelijk; kleinschalige inbreidingen gesitueerd worden. Met kleinschalige inbreidingen bedoeld Jerome kleine winkeltjes van met name wijkbewoners; hierbij valt te denken aan een fietsbandenplakker;brei-/naaifournituren of iets dergelijks.

Jerome vind de “mooiheid”van bestaand gebouwen ondergeschikt aan de geschiedenis van
deze gebouwen en hun betekenis voor hun gebruikers/bewoners.Alleen als het echt nut heeft/een toegevoegde waarde wil hij sloop overwegen.

De visie van Jerome op Zuid Limburg als geheel is dat hij voorstander is om de 3 (grote) steden als basis te zien van een soort bepaalde drager. In zijn visie is Sittard de economische drager; Maastricht de culturele drager en Heerlen de creatieve drager. De
onderlinge afstand is zo klein dat het niet uitmaakt waar je werkt, naar een opleiding gaat of
theater.
Jerome vind dat de politiek tot een ander inzicht moet komen. Nu laten ze hun oren teveel hangen naar projectontwikkelaars of de gemeente speelt zelf projectontwikkelaar. Het grootste probleem vind hij dat er niet gesproken wordt met de bewoners; men informeert zich niet. Het uitgangspunt van de projectontwikkelaars is zoveel mogelijk geld verdienen.

Als laatste opmerking van de avond gaf Jerome ons mee dat als er winkelpanden (lang) leeg staan in de stadscentra er blijkbaar geen behoefte is aan deze winkels. Geef ze dan een andere bestemming bijvoorbeeld wonen.

Om de avond af te sluiten was er nog voldoende gelegenheid; om onder het genot van een drankje; in discussie te gaan met Jerome Paumen.