Emile Roemer gastpreker in het Glaspaleis.

29 januari 2012

Emile Roemer gastpreker in het Glaspaleis.

Vrijdagavond 27 januari was Emile Roemer de gastspreker in het Glaspaleis te Heerlen.
Daarnaast werd ook Ron Meyer, vakbondsbestuurder van FNV Bondgenoten en tevens fractievoorzitter van SP Heerlen geïnterviewd ivm de stakingen van de schoonmakers.
Het thema was de crisis en de gevolgen hiervan, wat betekent dit voor de bevolking en wat wil de SP daarmee gaan doen?
glaspaleis

De zaal was helemaal vol geïnteresseerden, voornamelijk met SP-ers en sympathisanten.
Het onderwerp ging dan ook niet alleen over de crisis en de aanpak van de SP hierop. Emile werd oa bevraagd over zijn visie op de huidig stijgende werkeloosheid in (voornamelijk ) Limburg en de krimp. Een regelrechte oplossing kan de SP niet bieden voor de werkeloosheid, maar naar zijn idee heeft iedereen (jong en oud) recht op een goede leefplek in Limburg en verdient iedereen daarvoor de aandacht.
Er werd ingegaan op het actuele feit dat SP op dit moment als grootste partij in de peilingen staat. Emile reageerde hier heel nuchter op: "Het is natuurlijk fijn, maar we moeten nog maar afwachten of dit in 2015 ook nog zo is". Ook maakt hij zich nog geen illusies dat het huidige kabinet gaat vallen. Er werd hem ook gevraagd met welke partijen hij denkt samen te willen regeren, mocht de SP de grootste partij bij de nieuwe verkiezingen zijn. Daarbij gaf hij duidelijk te kennen geen enkele partij uit te willen sluiten, maar dat het meest waarschijnlijk is dat dit de meeste linkse partijen zoals de PvdA en GroenLinks zullen zijn. De kans dat de SP met de PVV zal regeren is heel klein.
Op 14 januari jl. heeft de SP samen met de PvdA en GroenLinks een plan gepresenteerd om de crisis op een constructieve manier aan te pakken. Een plan waarbij niet de mensen met de laagste en de middeninkomens hard worden aangepakt, zoals de huidige regering van plan is, maar een investering in werkgelegenheid, duurzaamheid en bezuinigen op de allerrijksten.
Kortom: de onderwerpen van gesprek waren zeer gevarieerd en Emile Roemer had de tijd en geduld om op alle vragen een antwoord te geven. Dank je wel Emile en Ron !
glaspaleis1

SP Brunssum was ook ruim vertegenwoordigd.