Verkiezingen Provinciale Staten

14 maart 2011

Verkiezingen Provinciale Staten

De verkiezingen liggen alweer anderhalve week achter ons.
De afdeling heeft zich goed ingezet voor de campagne: wij hebben in het centrum gestaan en zijn langs de deuren gegaan. Ook hebben we gefolderd en geplakt.
Maar toch…

Ook al heeft het rechtse kabinet geen overtuigende meerderheid behaald, toch heeft de PVV veel zetels gewonnen en ook de VVD. In Brunssum alleen al is de PVV weer de grootste partij.
Ondanks het verhaal van de SP waarin duidelijk wordt dat de PVV steeds weer instemt met de afbraak van de verzorgingsstaat, lijkt de PVV-stemmer te willen blijven geloven dat de PVV voor de hardwerkende burger lijkt te zijn. Ook lijkt men te willen geloven in het feit dat de schuld de afbraak van voorzieningen en de werkeloosheid en de “de schuld” is van de moslims, die ons land lijken te overspoelen en ons land willen inpikken met hun islamitisch geloof.

Als we dan per se een schuldige willen aanwijzen voor de economische crisis waar wij inzitten, dan ligt de oorzaak toch duidelijk bij het kapitalistische systeem. Dit systeem heeft de hebberigheid van de bankiers gestimuleerd, die elkaar financiële producten verkochten en leningen verstrekten op basis van niet bestaand kapitaal. De kredietcrisis is ontstaan nadat deze mis ging. Daarna kwam de economische crisis waardoor de overheid in financiële problemen kwam en er bezuinigingen moeten plaatsvinden.

Volgens dit rechtse kabinet moet er drastisch bezuinigd worden op het onderwijs, de zorg en de sociale zekerheid. Terwijl de veroorzakers van deze crisis: de banken echter niet worden aangepakt. Integendeel: men houdt het huidige systeem in stand. De bankiers en de grote bedrijven boeken nog steeds winst en voelen de pijn van de bezuinigingen niet. Ditzelfde kabinet die het huidige beleid omarmt van bezuinigen op alle gebieden die de hardwerkende burger zal raken, ditzelfde kabinet bestaat uit CDA, VVD en gedoogsteun van (juist ja:) de PVV. Maar goed : we leven in een democratie en de mensen zijn gelukkig vrij om te stemmen op welke partij ze maar willen (niet cynisch bedoeld). Ik vraag mij alleen wel eens af of de mensen weten welke gevolgen hun stem zal hebben als men kiest voor dit rechtse kabinet.