SP Brunssum maakt gebruik van spreekrecht op raadsvergadering ivm bezuinigingen op de langdurigheidstoeslag

2 maart 2011

De SP heeft afgelopen dinsdag 1 maart via het spreekrecht geprotesteerd tegen de bezuinigingen op de LDT. De raad en het college van B&W zijn van plan om de referteperiode van 3 jaar naar 5 jaar te zetten en daarnaast de toeslag per jaar te halveren.
De gemeenteraad lijkt op deze manier het harde en rechtste beleid van deze regering klakkeloos te willen overnemen.

.Geachte Burgermeester en wethouders, Geachte raadsleden,

Tot haar verbijstering moet de SP constateren dat het gemeentebestuur volledig het beleid van onze rechtse regering lijkt te volgen.
De regering wil in totaal 1.7 miljard euro bezuinigen op de sociale zekerheid.
Het gemeentebestuur geeft hier gehoor aan door te gaan bezuinigen op de doelgroep die al zo weinig te missen heeft: de mensen die een bijstanduitkering hebben.
Kosten sparing 107.000 euro

Het gemeentebestuur heeft namelijk al eerder besloten dat deze mensen die gebruik willen maken van bijzondere bijstand eerst een eigen bijdrage moeten betalen van 50 euro. Daarnaast heeft men de bijstandsnorm verlaagd van 115 naar 110%. Dat wil zeggen dat men niet meer inkomen mag hebben dan 10% boven op de bijstandsuitkering, wil men gebruik maken van de bijzondere bijstand.

Vanavond is dan de Langdurigheidtoeslag aan de beurt.
Deze toeslag is speciaal bedoeld voor mensen die langdurig een inkomen op sociaal minimum hebben en weinig financiële ruimte hebben voor onverwachte uitgaven.
Het voorstel is om de referteperiode te verlengen van 3 naar 5 jaar. Dat wil zeggen dat iemand twee jaar langer van een minimum inkomen moet rondkomen alvorens gebruik te kunnen maken van de langdurigheidtoeslag.
Daarnaast wil men het bedrag per jaar gaan halveren. Dat betekent bv dat een alleenstaande ouder dan nog maar recht heeft op een bedrag van 218 euro per jaar.

De gedachtegang is dat het gemeentebestuur (ik citeer:) “de wens heeft om de armoedeval te verminderen, recht op LDT langer dan 3 jaar wordt as een soort beloning gezien welke een ongewenst neveneffect zou hebben op de uitstroom ”.
Met andere woorden: veel van deze mensen zouden voor hun plezier en gemak in de bijstand zitten. En door hen te ontmoedigen komen ze vanzelf wel uit de bijstand.

Men vraagt zich niet af of deze mensen wel kunnen werken en of er wel banen voor hen zijn.
Beter is om hen daadwerkelijk aan een baan te helpen of hen een opleiding te laten volgen. Daar wordt echter niet actief op ingezet, dáár hoort de SP het gemeentebestuur niet over.

En wat gaat het gemeentebestuur straks doen met het wetsvoorstel van minister Kamp van Sociale Zaken om de bijstand niet meer per individu te beoordelen maar per gezin? De SP verwijst in deze samenhang naar het wetsvoorstel van de genoemde Minister. Ook dit zal betekenen dat gezinnen die in de bijstand zitten straks extra honderden euro’s per maand erop achteruit zullen gaan.

De SP is van mening dat het een kwestie is van keuzes maken en wel op een eerlijke en rechtvaardige manier. Dus niet bezuinigen op de mensen die toch al zo weinig bezitten. Het beleid van de gemeente Brunssum zal veel meer gericht moeten zijn op het creëren van werkgelegenheid voor jong en oud. Dit zijn de randvoorwaarden om de negatieve spiraal van werkeloosheid en bijstand te doorbreken. De maatschappelijke verantwoording van de gemeente zal dan ook moeten zijn: niet bezuinigen op de minima, maar zorgen voor werkgelegenheid voor deze groep mensen. De SP mist nu, beleidsmatig, de aanpak op deze uitdaging, de visie en de concrete concepten.

De SP wenst het gemeentebestuur een wijs en rechtvaardig besluit toe.
Dank u.