Buitenring demonstratie

29 september 2010

Buitenring demonstratie

Op zaterdag 18 september waren ongeveer een vijftigtal mensen aanwezig op de demonstratie tegen de buitenring. Georganiseerd door alle SP regioafdelingen en de SP vertegenwoordigers in de Provinciale Staten. Bewoners, leden van Groen Links en Stichting Buitenring Nee, waren naast een groot aantal SP'ers aanwezig.

Een ieder droeg een ballon aan een zes meter lang touw om te laten zien hoe hoog de geluidschermen worden die langs deze vierbaans autoweg worden geplaatst. Op sommige plaatsen wordt deze weg zelfs tot 11 meter verhoogd. De aanleg van de buitenring zal voor Kerkrade inhouden dat er een vierbaans weg midden door de stad getrokken zal worden en deze in tweeen deelt. De wijk Gracht zal geheel geisoleerd worden van de rest van Kerkrade.

Bij de Hopel zal voor een aansluiting op de stadsautoweg van Kerkrade (N299) een nieuwe afslag aangelegd worden. Naast de aanleg van deze autoweg komt hier ook nog een ventweg. Op de kruising Dentgenbachweg - Kaalheidersteenweg komt een megaconstuctie met op en afrijstroken. De parkeeplaats van het Gaiapark zal verdwijnen en naast het plolitiebureau komen te liggen, om plaats te maken voor deze constructie.

De Dentgenbagweg zal doorgetrokken worden door het unieke natuurgebied van het Vauputsdal naar de Hamweg, en zal daar afbuigen richting industriegebied Avantis. Het Vauputsdal zal 11 meter worden opgehoogd.
Er worden op diverse plaatsen rotondes aangelegd bedoeld als op en afritten.

Het geplande budget is al bijna verdubbeld van 135 miljoen naar 240 / 275 miljoen.
Er zijn alternatieven genoeg die nog niet onderzocht zijn. Geluid en fijnstof zullen het leefklimaat verslechteren, en nut en noodzaak van dit hele project zijn (nog steeds) niet aangetoond.

Het was een geslaagde actie, en het was leuk om hier aan deel te nemen.

Marcel Schrijen bestuurslid SP Brunssum-Onderbanken
Helena Schrijen-Wijnen SP kerngroep lid