"Ze doont toch watse wille!"

30 mei 2010

"Ze doont toch watse wille!"

"Ze doont toch watse wille!": Dat zei een mevrouw die naast ons aan een tafeltje in zaal Schobben zat, tegen haar man. Ze reageerde nadat we te horen hadden gekregen dat we niet zo'n drama moesten maken van een klein stuk gekapt bos.

"Is dit een klein stuk gekapt bos?

Een boe-geroep richting Raymond Knops (CDA) die zich probeerde te verdedigen dat het standpunt van de CDA in deze zaal niet geliefd zal zijn, maar dat het standpunt van de CDA, zowel voor als na de verkiezingen dezelfde zal zijn.

Gisteravond was in café Schobben te Brunssum een debatavond georganiseerd door de vereniging Stop AWACS. Men wilde de Tweede kamerleden eens flink de oren wassen en vragen stellen over de toekomst, maar ook wat zij, kunnen betekenen voor de inwoners van: Onderbanken, Brunssum, Schinnen, Oirsbeek, én Duitsland.

De inwoners die al 30 jaar geterroriseerd worden door de A W A C S. Lia Roefs (PVDA), Niels v/d Berge (Groenlinks), Raymond Knops (CDA), Paulus Janssen (SP) en bioloog Loek Peeters waren aanwezig.

Andere partijen als de PVV, VVD, D66 hadden het laten afweten!

Op de vraag,van een terecht emotionele aanwezige, waarom in Amerika deze oubollige, stinkende, tijdbommen, aldaar niet in deze toestand mogen vliegen en de AWACS-toestellen die hier verkeren, wel, mogen vliegen, viel er een "oorverdovende" stilte, in de zaal met zo'n zestig mensen.

AWACS!

Lia Roefs stamelde dat er zeker in deze tijden geen geld is voor verbeterde motoren en de afgelopen jaren vooral naar allerlei alternatieven (langere startbaan,etc) gezocht is geworden. Niels v/d Berge reageerde dat het jammer is dat hier geen prioriteit aan gesteld wordt.

Paulus Janssen dekselde beiden: "Waarom worden er wel miljarden uitgegeven kan worden aan JSF!".
Een gejuich maar ook verontwaardiging vanuit de zaal. Zullen de volgende moties, de komende 30 jaar de inwoners wederom aan het Haagsche lijntje houden?

Of zullen de politieke partijen eindelijk de koppen bij elkaar steken om samen met de SP en Stop AWACS een vuist te maken tegen deze onrechtvaardigheid?

Vriendelijke groet,
SP-Afdeling Brunssum