"De Brikke Oave nieuwe Raadszaal"

1 mei 2010

"De Brikke Oave nieuwe Raadszaal"

Gisteren (27-04-2010) waren wij namens de SP Brunssum bij de presentatie van een enquête in 'De Brikke Oave'. Het onderwerp ging o.a. over de toegankelijkheid van Brunssum voor mensen die gebruik maken van hulpmiddelen. Denkend bijvoorbeeld aan rolstoel, rollator, scootmobiel. Eigenlijk alles wat de mobiliteit in het dagelijkse leven kwalitatief zou moeten verbeteren.

Er zijn willekeurig mensen gevraagd welke in het bestand van de WMO zitten om de vragen te beantwoorden.
Veelal oudere dames die blijkbaar niet zoveel zin hebben in het verenigingsleven,......maar sommige zaken ook niet precies wisten te beantwoorden. (zie website gehandicaptenraad)

Wat ik (Myrtho Wojtkowiak) frappant vond, was het gesprek dat wij na afloop van de presentatie hadden met één van de organisatoren. Deze heer is zelf actief bij Stichting 'VAK in uitvoering' te Maastricht en deed deels de presentatie. Ik ben zijn naam kwijt, maar wat een gedrevenheid en een actievoerder!

Ondanks....of misschien dankzij zijn handicaps vertelde hij me hoe belachelijk hij het vindt dat de gemeente Brunssum een raadszaal heeft die mensen buitensluit.

Een raadszaal zo bouwen dat je er niet in kan is een schijndemocratie!

Iedereen heeft het recht om zijn woord te doen, boeh te roepen vanaf de publiekstribune, in te spreken, gemeenteraadslid of burgemeester te zijn. Een raadszaal is een democratische plek waar iedereen welkom is!
Dat vindt niet alleen de SP. Dat is wettelijk verplicht.

Kortom er werd druk gebrainstormd en gediscussieerd in 'De Brikke Oave'. Om ons heen kijkend naar de lokatie
waar dit gebeurde werd 'De Brikke Oave' al gauw als ideale plek gezien daar het hier wel goed toegankelijk is voor iedereen met of zonder beperking.

'De Brikke Oave' als raadszaal, Is misschien nog niet eens zo’n gek idee

Helena Schrijen