h

Waarom liegen wethouders Geurts en de Boer over de Buitenring Parkstad?

22 februari 2010

Waarom liegen wethouders Geurts en de Boer over de Buitenring Parkstad?

In lokale blaadjes maken Wethouder Geurts en de Boer zich de laatste weken, via door henzelf geschreven en aangeleverde artikelen, sterk voor de komst van de Buitenring Parkstad. De bedoelde lokale blaadjes weigeren vervolgens kritische reacties op die artikelen te plaatsen.

Een van de door de wethouders aangevoerde argumenten is steeds de mogelijke economische groei van de regio; zij staven hun argument door als voorbeeld de positieve ontwikkeling van de regio Roermond, die ontstond na aanleg van de A73, te noemen. De Boer en Geurts weten echter drommels goed dat de vergelijking Parkstad/Roermond niet opgaat en dat zij de inwoners van Brunssum belazeren door die vergelijking te maken!

Beschikt Parkstad immers niet al geruime tijd over goed bereikbare bedrijventerreinen (Avantis en Trilandis)?

Ondanks de meer dan goede bereikbaarheid ervan liggen deze bedrijventerreinen al vele jaren braak, nota bene direct aan de snelweg!

Waar blijven de bedrijven dan die de economische vooruitgang voor Parkstad moeten brengen?

Parkstadbestuurders, zoals de Boer en Geurts, zouden zich eens achter de oren moeten krabben en zich moeten afvragen waarom zij er maar niet in geslaagd zijn om bedrijven zich te laten vestigen op Avantis en Atlantis.
De Boer en Geurts en de overige bestuurders in Parkstad zijn mede verantwoordelijk voor dit fiasco, maar durven kennelijk die verantwoordelijkheid niet op zich te nemen. Zo roept wethouder Geurts nu al twee jaar dat hij majeure plannen heeft voor de toeristische ontwikkeling van de Oostflank.

Waar blijft hij dan toch met zijn plannen?
Hoe verklaart Geurts het dan dat de Provincie Limburg nu de Nut en Noodzaak van de Buitenring wil gaan proberen aan te tonen zonder daarbij rekening te houden met de door Geurts genoemde plannen voor de ontwikkeling van de Oostflank?

Dat de Provincie kennelijk niet méér gelooft in die ontwikkeling, kan alleen maar als reden hebben dat een ontwikkeling van de Oostflank van Brunssum niet op korte termijn gerealiseerd kan worden!!

Wethouder Geurts ben eerlijk en vertel dat aan de inwoners van Brunssum! Daar hebben ze recht op!

Zo roepen Geurts en de Boer, samen met de Provincie, ook dat de Buitenring moet worden aangelegd om toeristische attracties zoals de Woonboulevard Heerlen beter bereikbaar te maken! Iedere inwoner van Parkstad kan bedenken dat een Buitenring om Brunssum niets maar dan ook niets toevoegt aan het ontsluiten van de woonboulevard Heerlen.

In de, door Geurts en de Boer in het artikel aangevoerde, tabel worden verder cijfers aangevoerd van straten in Brunssum waar de verkeersdrukte na de aanleg van de Buitenring zal afnemen. Nergens vermelden zij echter de straten waar het verkeer na aanleg van de Buitenring zal toenemen!

Ben je dan eerlijk?

Wij noemen slechts als een voorbeeld de kruising Allee, Trichterweg, Patersweg, Akerstraat-Noord: hier zal het aantal voertuigen verdubbelen en de Provincie weet zelfs nog niet eens op welke wijze dit probleem op deze kruising opgelost moet worden!!!!

De cijfers van Geurts en de Boer vloeien ook nog eens voort uit een omstreden verkeersmodel. Nergens in Nederland wordt dit in Parkstad gehanteerde verkeersmodel immers toegepast. Ook de Mer-commissie heeft al geadviseerd het algemeen aanvaard en landelijk gehanteerd verkeersmodel ook ten aanzien van de Buitenring toe te passen!
De invoergegevens van het Parkstadverkeersmodel hebben wij al diverse malen opgevraagd; immers de uitkomst van een rekenmodel wordt bepaald door hetgeen er wordt ingevoerd. De Provincie weigert ons iedere informatie over die invoergegevens te verstrekken!!!

Wat heeft de Provincie Limburg te verbergen?

Dé grote en nog steeds onbeantwoorde vraag bijvoorbeeld is en blijft: "Waar in hemelsnaam komen toch die enorme aantallen voertuigen vandaan die volgens het gehanteerde Parkstadverkeersmodel op de beoogde Buitenring zouden moeten gaan rijden?" Aantallen die, ons inziens, door de wijze van invoer van gegevens gemanipuleerd en daardoor onbetrouwbaar lijken te zijn!

Los daarvan heeft een onderzoek van Bureau Witteveen&Bos al aangetoond dat, in tegenstelling tot hetgeen de Boer en Geurts vertellen, er juist een toename van verkeer op het onderliggende wegennet, de doorgaande straten in woonwijken zoals genoemd door Geurts en de Boer, zal ontstaan. Logisch ook, want het verkeer uit de woonwijken zal toch naar die Buitenring toe moeten gaan rijden; vliegen of stukken overslaan is nu eenmaal niet mogelijk! Verkeer zoekt nu eenmaal, net als water en zeker met de kilometerheffing in het vooruitzicht, de kortste weg om van A naar B te komen. De juistheid van de door Geurts en de Boer genoemde afname van voertuigen moet dan ook terecht ernstig in twijfel getrokken worden!

Zo krijgt vooral de Trichterweg in Brunssum het in de plannen van Buitenring dubbel zwaar te verduren: Volgens Geurts en de Boer aan de voorzijde van hun huizen een lichte daling, waar Bureau Witteveen&Bos overigens zijn twijfels al over uitspreekt, maar aan de achterzijde van hun woningen krijgen zij des te meer te maken met het verkeer op de Buitenring: ruim 30.000 voertuigen per etmaal!

Daar komt bij dat het verkeer nu ’s nachts ( na 23.00 uur) nagenoeg tot 0 voertuigen daalt, terwijl via de Buitenring dag en nacht verkeer zal razen! Dag en vooral ook ’s nachts: lawaai en luchtvervuiling door Fijnstof!

Over de afstand van de Buitenring tot de woonwijk Amstenraderveld kan alleen gezegd worden dat, door het uitblijven van inspanningen van de Boer en Geurts, de weg veel en veel dichter (tussen de 50 en 150 meter dichter ten opzichte van voorkeurstracé) op de woonwijk is ingetekend dan waarvan eerder bij, het door Gedeputeerde Staten vastgestelde, voorkeurstracé nog sprake was. Beide heren hebben zich een oor laten aannaaien door de Provincie Limburg en durven vervolgens nu ook nog te beweren dat het aan hun inspanningen te danken valt dat de weg enkele meters verder weg van de woonwijk Amstenraderveld wordt aangelegd dan de afstand die Provincie beoogde!

Foei wethouders, belangen van honderden gezinnen van het Amstenraderveld en het Ambacht lijken verkwanseld te zijn door toedoen (beter is door nalaten) van wethouder Geurts en de Boer.

Geurts en de Boer vermelden voor het gemak maar niet dat de Buitenring voor Parkstad als geheel een slechtere luchtkwaliteit en leefomgeving zal opleveren. Dit gegeven is overduidelijk aangetoond in de Startnotitie Buitenring Parkstad (=opgesteld door de Provincie Limburg), wordt niet bestreden en wordt ook door de onafhankelijke Mer-commissie als zijnde juist bevestigd!

Dit betekent concreet dat in wijken die ver van de Buitenring (meer dan 1 kilometer) liggen (Heerlen Centrum/Heerlerheide bijvoorbeeld) de leefomgeving en luchtkwaliteit inderdaad zal verbeteren!

Maar dat betekent zeker ook dat de woonwijken dicht in de buurt van de Buitenring ernstig de dupe zullen worden van vervuiling die ontstaat door hoge concentraties Fijnstof etc. De luchtkwaliteit en de leefomgeving in de wijken dicht bij de Buitenring (binnen straal van één kilometer) zullen, mede doordat de wind veelal in dezelfde richting (Noordwest) naar de woonwijken van Brunssum toewaait, enorm achteruitgaan. Geurts en de Boer weten dat drommels goed!

In bijna geheel Brunssum zal de leefomgeving en de luchtkwaliteit na aanleg van de Buitenring sterk achteruit gaan en zal er het slapen met open ramen ongezond blijken te zijn. Met name geldt dit voor de woonwijken direct grenzend aan het tracé: Geheel Treebeek, Amstenraderveld, Ambacht, Brunssum-Noord, Kling, Klingbemden. Fijnstof blijkt meer en meer een grote sluipmoordenaar te zijn, die zich ook makkelijk over uw woonwijk verspreidt!

Hebben we met de overlast die de AWACS veroorzaakt al niet meer dan genoeg luchtvervuiling in onze regio?

Mensen, laat u in deze verkiezingstijd niets wijsmaken door de propaganda van Geurts en de Boer.

U, inwoner van Brunssum, krijgt met de toename van Fijnstof te maken als de Buitenring wordt aangelegd!

Dat pikt u toch niet?

U kunt het tij nog keren!

Daarom geen Buitenring Parkstad!

Bronvermelding:
Webteam Geen Buitenring Parkstad

Meer informatie kunt u vinden op www.buitenring.net

U bent hier