Marktwerking Thuiszorg: aanbesteding niet langer verplicht

29 december 2009

Marktwerking Thuiszorg: aanbesteding niet langer verplicht

Dat marktwerking funest is voor de thuiszorg is niemand onbekend aangezien de praktijk de theorie inmiddels heeft achterhaald. Het is daarom dan ook niet verwonderlijk dat in het onlangs gevoerde debat over de wet (lees: De Wet van Kant) van de SP-fractievoorzitter Agnes Kant een meerderheid zich uitsprak om de marktwerking uit de thuiszorg te halen.

Marktwerking binnen de thuiszorg heeft ook binnen de gemeente Brunssum haar intreden gedaan waaruit men de conclusie kon trekken dat concurreren op de prijs ten koste gaat van de kwaliteit van de zorg en over de arbeidsvoorwaarden van het personeel nog maar niet te spreken. Wie herinnerd zich niet het kort geding tussen de MeanderGroup en de gemeente Brunssum.

Sinds de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) op 01 januari 2007 heeft ook de gemeente Brunssum de taak te zorgen dat inwoners die dat nodig hebben hulp ontvangen om hun huishouding te kunnen (blijven) voeren. D.m.v. een indicatie wordt vastgesteld hoeveel uren hulp iemand nodig heeft, en om welke soort hulp het gaat.

De aanbesteding binnen de thuiszorg heeft meer dan eens binnen diverse gemeenten ter discussie gestaan e.e.a. door lange wachtlijsten die alleen maar in de tijd van toenemende aard waren. Ook de inwoners van de gemeente Brunssum, welke afhankelijk zijn van thuiszorg, hebben kennis kunnen nemen van dergelijke problemen.

Voor het nieuwe raamcontract 'Hulp in de huishouding Brunssum 2008 - 2012' startte de gemeente Brunssum in februari 2008 de Europese aanbesteding. De gemeente Brunssum was al snel genoodzaakt het aantal zorgaanbieders te verdubbelen. Een kort geding tussen MeanderGroup en de gemeente Brunssum liet niet lang op zich wachten waardoor de noodzakelijke hulp in de huishouding door MeanderGroup werd geweigerd voor mensen met een gecombineerde indicatie. Dit leidde ertoe dat klanten werden ondergebracht bij andere zorgaanbieders binnen dit raamcontract en verloren de klanten hun vertrouwde thuishulpen. De uiteindelijke rechtzaak welke volgde wees uit dat de rechter het met de MeanderGroup eens was en de gemeente Brunssum het contract inzake de levering van hulp in de huishouding per direct diende na te leven.

Het is nu juist de Wet Kant welke ervoor zorgt dat gemeenten niet verplicht hoeven aan te besteden. Er komt een basistarief zodat zorgverleners normaal worden betaald. Daarnaast worden zorgverleners verplicht het geld voor de thuiszorg ook echt aan thuiszorg uit te geven i.p.v. aan andere zaken.

Als de marktwerking in de thuiszorg wordt gestopt kan de thuiszorg weer menselijk worden.

Lees meer artikelen in het kader van de 'Aanbestedingen'