“65blijft65”

20 december 2009

“65blijft65”

Als iets met regelmaat geschiedt over een langere periode dan noemen we dat een traditie. Het actie voeren gaat de Brunssumse SP afdeling goed af en aangezien het voor de inwoners van Brunssum weer bekend is dat iedere laatste Zaterdag van de maand door onze afdeling acties gepland staan kunnen we zo langzaam aan weer spreken over een hervatting van deze ‘traditie’. Veel inwoners weten ons inmiddels te vinden en dat is ook niet zo verwonderlijk aangezien onze afdeling een ‘strategische’ locatie heeft gekozen voor haar acties namelijk de overgang vanuit de ‘nieuwe’ markt naar het winkelcentrum.

Myrtho in 'actie'!

Op 31 oktober jl. waren wij wederom actie aan het voeren ditmaal tegen de verhoging van de AOW leeftijd. Het zal niemand ontgaan zijn dat de regering de AOW leeftijd wil verhogen van 65 naar 67 jaar en ‘schetst’ ter ondersteuning van de AOW leeftijd dit als ‘onvermijdelijk’. Dit zou toekomstig betekenen dat iedereen die op 01 januari 2010 dan 55 jaar is in de toekomst twee (2) jaar AOW zal missen.

Robert in gesprek

De rekening van de crisis wordt hiermee naar de toekomst geschoven, ….naar de mensen met een klein inkomen. Stoppen met 65 jaar is dan in principe alleen nog mogelijk voor mensen met genoeg geld aangezien eerder stoppen zou betekenen een AOW uitkering 6,5% tot 8% lager. Eerder stoppen met werken is dan niet weggelegd voor ‘de gewone burger’ welke afhankelijk zijn van een volledige AOW uitkering om hetzij aan hun betalingsverplichtingen ‘blijvend’ te kunnen voldoen dan wel ook op latere leeftijd nog te kunnen genieten van de fijne momenten van het leven.

Onze actie “65blijft65” is erop gericht enerzijds mensen bewust te maken over de gevolgen indien dit voornemen door de regering wordt doorgezet en anderzijds via petities de regering te bewegen alsnog af te zien van dit plan. Tijdens onze acties hebben we alleen al binnen onze regio 400 handtekeningen opgehaald hetgeen bewijst dat dit kabinet wat ons betreft niet op enig draagvlak kan rekenen onder onze inwoners.

Denk ook aan mij!

Op deze mooie najaarsdag kunnen we stellen dat de actie “65blijft65” een geslaagde actie mag worden genoemd.