Stroomkabel estaffette

14 maart 2009

Stroomkabel estaffette

Zaterdag 7 maart is de Limburgse SP in het centrum van Heerlen gestart met een opmerkelijke actie: de Stroomkabel-actie.

In de campagne tegen de uitverkoop de energievoorzieningen pakt de Limburgse SP uit. Een stroomkabel van ruim 50 meter vormde een opmerkelijk onderdeel van de ludieke actie in het centrum van Heerlen. “Wij houden de stroom liever in eigen handen en dragen die boodschap letterlijk door heel Limburg” zeiSP’er Ron Meyer. De kabel zal vanuit Heerlen naar steden en dorpen in de rest van de provincie worden gedragen om uiteindelijk bij het Provinciehuis te eindigen.

De SP voert in het hele land actie tegen de uitverkoop van onder andere energiebedrijf Essent. Essent is nu nog eigendom van diverse provincies en gemeenten. De provincie Limburg wil haar aandelen verkopen aan de Duitse energiegigant RWE. De SP vreest onder andere hogere prijzen en slechtere service. Ondere andere de gemeenten Heerlen en Brunssum hebben inmiddels aangegeven hun eigendom niet te willen verkopen. ”Mensen willen simpelweg publieke zeggenschap over stroom en energie. Ze hebben genoeg van privatisering op privatisering. Stroom in eigen handen! Provinciale bestuurders kunnen straks echt niet meer om die boodschap heen.”

De 50 meter stroomkabel- met aan de voorkant een grote stekker- zal naar diverse andere Limburgse gemeenten worden gedragen. SP-Tweede Kamerlid Jan de Wit was een van de eerste kabeldragers.
Tijdens de Parelloop op 29 maart komt de kabel naar Brunssum. Wie ons wil helpen dragen stuurt een mailtje of belt met een van de bestuursleden.
Verzamelplaats: 12.30 uur bij het oude gemeentehuis , vandaaruit gaan we lopen langs de route van de Parellopers richting Rumpenerstraat.Einde uiterlijk 14.30 uur.

De stand van de handtekeningenaktie staat na het eerste weekeind van maart (7/8 maart) op ruim 300 handtekeningen!