SP stand op bijeenkomst STOP AWACS !

4 september 2008

SP stand op bijeenkomst STOP AWACS !

Op zondag 31 augustus stond de SP Brunssum samen met SP Heerlen met een infostand op de bijeenkomst STOP AWACS in de Schinveldse bossen. De vereniging STOP AWACS had van 29 tot en met 31 augustus allerlei activiteiten georganiseerd samen met Groenfront!. Deze hielden een oefenbezetting en samen met de aanwezigen een oefening geweldloos verzet. Deze bijeenkomst was ook een manier op de aandacht te vestigen op de overlast die de AWACS toestellen nog steeds veroorzaken. SP Kerkrade toonde hun steun door het uitdelen van broodjes aan de leden van Groenfront! op zaterdagavond. Daarnaast betuigde SP Brunssum haar steun voor deze actie door het uitdelen van deze brief, (Lees verder). Het feit dat er verschillende SP afdelingen aanwezig waren bewijst maar weer eens dat de problematiek rond de AWACS toestellen onze hele regio aangaat!

LUCHTRUIM AWACS MOET ZO SNEL MOGELIJK GESLOTEN WORDEN!!!!!!

Onlangs maakte de uitslag van het RIVM ( Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu)-rapport het nog maar weer eens duidelijk: bewoners in de gemeenten Onderbanken, Brunssum, Schinnen, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Nuth, Simpelveld en Voerendaal ervaren ontzettend veel overlast door het overvliegen van de AWACS toestellen.
De geluidsoverlast leidt zelfs tot slechte leerprestaties onder de kinderen en gezondheidsproblemen onder de volwassenen.
Daarnaast hebben de bewoners ook last van de geur, de luchtverontreiniging en het fijnstof dat de AWACStoestellen veroorzaken. Sommige bewoners maken zich ongerust over de kans dat er een ongeluk gebeurt met de toestellen.

De SP heeft laatst via Jan de Wit in de Tweede Kamer een motie ingediend dat het luchtruim op Nederlands grondgebied zo snel mogelijk gesloten dient te worden. De regering wil deze motie niet uitvoeren. Neemt niet weg “dat we de druk op de regering moeten blijven uitoefenen”, aldus Jan de Wit.
Ook blijft er de dreiging bestaan dat opnieuw 14ha. bos gekapt zal worden in de Schinveldse bossen voor de landingsbaan van de AWACStoestellen.
SP Brunssum houdt deze ontwikkeling nauwgezet in de gaten en wil zonodig acties voeren. De druk moet namelijk niet alleen in de Tweede Kamer uitgeoefend worden maar vóóral ook plaatselijk!

STOP DE AWACS, STOP DE OVERLAST OP DE MENS, DIER EN HET MILIEU!

Wilt u meer informatie of heeft u belangstelling om mee te doen?
Neem dan contact op met SP Brunssum, Katinka Coenen, T.045-5274611 of E-mail brunssum@sp.nl.