Gemeente Brunssum voert a-sociaal beleid ten opzichte van invalide inwoonster.

26 juli 2008

Gemeente Brunssum voert a-sociaal beleid ten opzichte van invalide inwoonster.

Verspilling van duizenden euro’s door procedure voor SP ronduit schandalig !

Ook de plaatselijke pers heeft in middels gemerkt dat wij niet stil zitten. Een schandalige geldverspilling van de gemeente is aan de kaak gesteld. Een proces aanspannen om € 240,- van een bijstandsgerechtigde gehandicapte vrouw te onthouden, helemaal door gespeeld tot het hoge gerecht in Utrecht is echt a-sociaal!

Krantenartikel Zondagsnieuws

Brunssum zwicht na dure procedure

Brunssum
De Centrale Raad van Beroep in Utrecht heeft de gemeente Brunssum op de vingers getikt. Brunssum moet, ondanks verzet, na een langlopende procedure tóch een bedrag van 240,- euro uitkeren aan een inwoonster van die plaats.

De uitspraak vormt het slotakkoord op een langslepende kwestie, die eind 2005 begon. De betreffende inwoonster van Brunssum kreeg op 14 september van dat jaar in het kader van de 'categoriale regeling chronisch zieken en gehandicapten' een eenmalige uitkering van 240,-euro toegewezen. Dit geld had moeten worden overgemaakt naar een rekeningnummer bij Kredietbank Limburg, maar werd gestort op een girorekening met negatief saldo bij de Postbank. Hierdoor ging het bedrag aan haar neus voorbij (red. de uitkering van mevrouw werd wel al enige tijd op de juiste rekening gestort).

Bezwaar
Het daaropvolgende bezwaar tegen de wijze van betaling, dat de gedupeerde bij de gemeente indiende, werd niet-ontvankelijk verklaard, omdat het zou gaan om een besluit dat niet valt onder de Algemene wet bestuursrecht (Awb) of de Wet werk en bijstand (WVB). Vervolgens stapte de inwoonster van Brunssum tot tweemaal toe naar de rechter in Maastricht. Deze verklaarde het bezwaar van de gehandicapte vrouw beide keren gegrond en droeg de gemeente op een nieuw inhoudelijk besluit te nemen én onderschreef dat wél sprake was van een handeling die valt onder de WWB. De tweede gang naar de rechter was nodig, omdat de gemeente de termijn voor behandeling van het bezwaar had laten verlopen. Desalniettemin werd het bezwaar van de vrouw op 13 maart 2007 door de gemeente wederom ongegrond verklaard. Daarnaast ging de gemeente in beroep bij de Centrale Raad van Beroep in Utrecht.

Besluit
Deze hoge rechtbank oordeelde begin deze maand dat de gemeente een nieuw besluit op het bezwaar dient te nemen. De beslissing dient in te houden dat het bedrag van 240,- euro op een door de betreffende dame op te geven rekeningnummer wordt gestort. Bovendien draait Brunssum op voor de proceskosten (644,­ euro) en het griffierecht (422,- euro).Na de eerdere zittingen was dit ook al het geval. De Centrale Raad oordeelde overigens ook dat het besluit van de gemeente niet onder de WWB valt, maar onder de Awb. De plaatselijke SP stond na de uitspraak direct op de barricades en uitte middels een persbericht en een brief aan het college en de raad van Brunssum haar ongenoegen. Zo werd handelswijze van gemeente Brunssum door Katinka Coenen van de SP een 'prestatiegevecht' genoemd. "En dat allemaal om een gehandicapte bijstandsgerechtigde 240,- euro te onthouden". De SP schat het kostenplaatje van deze zaak op 15.000,- tot 20.000,- euro.

Principes worden duur betaald
Vervolg van de voorpagina.
"Alleen aan proceskosten is de gemeente al meer dan 2000,- euro kwijt. Verder heeft de zaak twee keer bij de bezwarencommissie gediend, tweemaal bij de rechtbank én bij de Centrale Raad van Beroep: Hierbij zijn allemaal dure rechters en ambtenaren betrokken. Ook heeft de staat de advocaat van de betreffende mevrouw moeten betalen en zijn Brunssumse ambtenaren uren met deze zaak bezig geweest. We zijn als SP van mening dat de gemeente Brunssum alle proporties te buiten gaat, zo hoor je niet om te gaan met bijstandgerechtigden. De gemeente Brunssum liet bij monde van woordvoerder Fons Castermans weten dat de zaak conform de uitspraak van de rechter wordt afgehandeld en het geld wordt overgemaakt naar de vrouw. Op de vraag of de gemeente niet beter meteen 240,- had kunnen betalen was het antwoord:

We vinden als gemeente dat we correct hebben gehandeld. We hebben de vrouw per slot van rekening betaald. Als je vindt dat je zaken op de juiste wijze afhandelt, dan ben je bereid je handelswijze te verdedigen bij de rechter. We hebben de uitspraak van rechtbank Maastricht om principiële redenen aangevochten. Deze zaak heeft de Brunssumse burger naar schatting zo'n 1.800,-euro gekost, al zijn de werkelijke kosten voor de staat inderdaad hoger. Als we hadden gewonnen had het ons echter niets gekost.

Guy Maalst・
Bron: Zondagsnieuws 20-07-2008