SP blijft solidair met Nedcar stakers! Kamerlid van Kent stelt Kamervragen!

5 juni 2023

SP blijft solidair met Nedcar stakers! Kamerlid van Kent stelt Kamervragen!

Afgelopen donderdag werden werknemers en bonden onaangenaam verrast door de aankondiging van de directie van VDL Nedcar dat 1850 medewerkers per 1 november geen baan meer hebben. Aangezien een nieuwe opdrachtgever uitblijft, lijkt daarom de hoop vervlogen, wat een beter sociaal plan des te belangrijker maakt.

Niet alleen is dit een keiharde boodschap, maar ook nog in weerwil van de afspraken in de CAO Metalelektro, waarin afspraken staan over het bekendmaken van zulke ingrijpende besluiten. De leiding heeft besloten de vakbonden, de ondernemingsraad en de pers tegelijkertijd hiervan in kennis te stellen.

Deze handelswijze is niet zomaar ongelukkig, maar ronduit een klap in het gezicht van medewerkers die er vaak al tientallen jaren werken. Niet alleen is dit een schending van afspraken, maar de menselijke maat is ook al ver te zoeken aangezien een akkoord over een nieuwe sociaal plan er nog altijd niet ligt.

Het kan dan ook geen verrassing zijn dat vandaag, maandag 5 juni, de zevende stakingsdag heeft plaatsgevonden. Opnieuw konden stakers zich inschrijven op de Markt in Holtum. Vertegenwoordigingen van SP afdelingen uit heel Limburg waren aanwezig om zich solidair te tonen met de stakende werknemers. Onder hen was ook fractievoorzitter uit de Provinciale Staten Jorge Wolters Gregorio.De SP steunt hun terechte eis dat het VDL over de brug komt met meer dan slechts een schamele fooi en de loyaliteit beloont van werknemers die er soms al meer dan 30 jaar op de werkvloer staan. Nedcar heeft een ereschuld naar hen toe.

Niet alleen dat, SP Tweede Kamerlid Bart van Kent was opnieuw aanwezig om zijn steun te betuigen en omdat deze situatie Limburg overstijgt. Niet alleen Nedcar medewerkers zullen worden geraakt, maar ook werknemers bij talloze toeleveranciers van het bedrijf. Van Kent gaat daarom Kamervragen stellen. Op de afbeeldingen hieronder ziet u een sfeerimpressie van vanmorgen: